Анотації до статей 2015

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16


УДК 349.42

Бусуйок Д. В. Правове регулювання моніторингу сільських територій.

У статті проведено дослідження правового регулювання моніторингу сільських територій. Встановлено поняття моніторингу сільських територій, об’єкт, суб’єкти, порядок проведення моніторингу сільських територій, його види. Обґрунтовано необхідність ведення Кадастру сільських територій. У зв’язку з цим встановлено поняття Кадастру сільських територій, його призначення і завдання, суб’єкти ведення, склад відомостей. Обґрунтовано доцільність прийняття положень про Моніторинг сільських територій та Кадастр сільських територій.

Ключові слова: моніторинг сільських територій, кадастр сільських територій, сільські території, прогнозування, програмування та планування розвитку сільських територій.

Бусуек Д. В. Правовое регулирование мониторинга сельских территорий.

В статье проведено исследование правового регулирования мониторинга сельских территорий. Установлено понятие мониторинга сельских территорий, объект, субъекты, порядок проведения мониторинга сельских территорий, его виды. Обоснована необходимость ведения Кадастра сельских территорий. В связи с этим установлено понятие Кадастра сельских территорий, его назначение и задачи, субъекты ведения, состав сведений. Обоснована целесообразность принятия положений о Мониторинге сельских территорий и Кадастре сельских территорий.

Ключевые слова: мониторинг сельских территорий, кадастр сельских территорий, сельские территории, прогнозирование, программирование и планирование развития сельских территорий.

Busuiok D. Legal adjusting of monitoring of rural territories.

Defining rural territories, resources of these territories and methods of their development is possible only after collection the necessary information about resources and determination the potential possibilities of rural territories. It is possible to attain this because of monitoring of rural territories. That is why the requirement in research of the legal adjusting of monitoring of rural territories appears.

The monitoring of rural territories is worth to understand as the system of supervisions under the state of rural territories development with the aim of exposure of present resources, their estimation and determination the prognoses, programs and plans of rural territories development.

One of the options of realization of monitoring of rural territories is taking the inventory of all rural territories on the base (primary) level. There is the detailed study of the state of each rural territory in a time of taking of inventory comparatively with that took place in the past. Monitoring of rural territories has to be done at local level and summarized at national level. The object of monitoring is rural territories within the limits of territory of Ukraine.

There is can be obtained such information as the result of monitoring of development status of rural territories: subjects, which produce agricultural goods; subjects, which serve agricultural activity; subjects, which are busy in rural green tourism; kinds and amount of agricultural goods (grain, meat, milk, eggs, etc.); development status of agricultural land; development status of rural population (unemployment rate, per capita income, life-span, level of birth-rate); development status of social sphere (kinds and amount of houses, schools, hospitals, libraries); etc.

The order of realization of monitoring of rural territories has to provide: realization of systematic supervisions of the state of rural territories development  (passport system of rural territories, survey, inspection and seeking out, collection of information); exposure of changes; realization of their estimation; stowage of reports, prognoses, programs and plans of development of rural territories.

There should be national and local monitoring of rural territories: national – all rural territories within the limits of territory of Ukraine; regional – territories that are similar by geographical, ecological and economic conditions; local – rural territories and parts of rural territories. There should be base, periodic and operative monitoring of rural territories. The base monitoring will envisage the collection and analysis of primary information about the status of rural territories development. Every next collection and analysis of information about the status of rural territories development will be the periodic monitoring of rural territories. The operative monitoring of rural territories should be done in case of current changes in development of rural territories status. Such changes can arise up in case of natural calamity and in other urgent cases.

This information can be gathered in Cadastre of rural territories and used for programming the development of rural territories. Cadastre of rural territories means geographic information system about the rural territories located within the borders of Ukraine, natural, economic state and legal mode of natural and other resources that located within the limits of rural territories. Cadastre of rural territories should be done at local level and summarized at national level. Cadastre of rural territories has to be a part of other kinds of cadastres. The positions about Monitoring of rural territories and Cadastre of rural territories have to be accepted.

Key words: monitoring of rural territories, cadastre of rural territories, rural territories, prognostications, programming and planning of development of rural territories.

УДК 347.92

Васильєв С. В. Право на судовий захист осіб, які перебувають у зоні антитерористичної операції.

Особи, які перебувають у зоні антитерористичної операції, відчувають труднощі у реалізації своїх прав на судовий захист. Для вирішення цивільних спорів у вказаних осіб виникають проблеми правильного встановлення підсудності справ, забезпечення доказів, судових витрат, процедури звернення
до суду та розгляду справи. У статті аналізуються зазначені проблеми цивільного судочинства і пропонуються шляхи їх вирішення.

Ключові слова: право на судовий захист, цивільне судочинство, антитерористична операція.

Васильев С. В. Право на судебную защиту лиц, находящихся в зоне антитеррористической операции.

Лица, которые находятся в зоне антитеррористической операции, испытывают трудности в реализации своих прав на судебную защиту. Для разрешения гражданских споров в указанных лиц возникают проблемы правильного установления подсудности дел, обеспечения доказательств, судебных расходов, процедуры обращения в суд и рассмотрения дела. В статье анализируются указанные проблемы гражданского судопроизводства и предлагаются пути их решения.

Ключевые слова: право на судебную защиту, гражданское судопроизводство, антитеррористическая операция.

Vasiliev S. The right to judicial protection of persons who are in the zone of the antiterrorist operation.

Anti-terrorist operation (АТО) in Ukraine has revealed some of the problems arising from the exercise by citizens of their right to judicial protection, and which require investigation and resolution.

There are reasons for the introduction of civil procedural law contract (voluntary) jurisdiction. The purpose of this type of jurisdiction – to make judicial procedures to protect civil rights easier for individuals and organizations. Party better than anyone else know in what court it's best to protect their interests. It would be wrong to over-restrict the freedom of the parties in deciding where the dispute.

Civil Procedure Code of Ukraine not enshrines the right (duty) Court suspend the proceedings of the case on the grounds of justice or impossible for certain proceedings during (or area) of war. It is therefore advisable to introduce a similar basis in the Civil Procedure Code.

Note the need for the highest possible widespread use of modern means of proof on various electronic media (photos video recordings, electronic media). The court, considering the property status of the parties, may postpone its ruling, the court fee to reduce the amount of payment of court costs associated with the case, exempt from payment. The claim may be submitted directly to the court personally interested person (the plaintiff) or its representative. The claim may be submitted to the court by mail. There is an urgent need to use this method of filing a claim as an electronic form. If the plaintiff or the defendant cannot appear in court to attend the hearing in this case we can speak about participation in the hearing videoconference.

Thus, the situation in Ukraine, when a large number of civilians that was in the area of ATO, restricted or deprived of valuable opportunities to protect their rights and freedoms requires: (1) the court: minimize formalism court procedures and more flexible use of the procedural regulations; (2) the legislature, to amend the civil procedure law on contractual jurisdiction, cause suspension of the proceedings, the use of information technology.

Key words: the right to judicial protection, civil legal proceeding, anti-terrorist operation.

УДК 340.1

Гаращенко Л. П. Реформування трудового законодавства України в контексті євроінтеграції.

У статті здійснено аналіз деяких актів Європейського Союзу у сфері правового регулювання трудових відносин. Зосереджено увагу на окремих інститутах трудового права ЄС та його окремих норм: правове регулювання трудової міграції, умови трудового договору, строковий трудовий договір, дистанційна праця, робочий час і час відпочинку. На підставі аналізу трудового законодавства України та актів ЄС сформульовано пропозиції та рекомендації щодо його удосконалення.

Ключові слова: трудове право ЄС, умови трудового договору, строковий трудовий договір, дистанційна праця, робочий час, час відпочинку, ненормований робочий день, гнучкий режим робочого часу.

Гаращенко Л. П. Реформирование трудового законодательства Украині в контексте евроинтеграции.

В статье проанализированы некоторые акты Европейского Союза в сфере правового регулирования трудовых отношений. Обращается внимание на отдельные институты трудового права ЕС и его отдельные нормы: правовое регулирование трудовой миграции, условия трудового договора, срочный трудовой договор, дистанционный труд, рабочее время и время отдыха. На основании анализа трудового законодательства Украины и актов ЕС сформулированы предложения и рекомендации по его усовершенствованию.

Ключевые слова: трудовое право ЕС, условия трудового договора, срочный трудовой договор, дистанционная работа, рабочее время, время отдыха, ненормированный рабочий день, гибкий режим рабочего времени.

Garashchenko L. Reformation of Ukrainian labor law in the context of еurointegration.

Work on adaptation of Ukrainian labor legislation to EU standards is a complex and multifaceted process that requires serious scientific research. Modern science of labor law is represented by a group of scientists who deal with adaptation problems of Ukrainian labor legislation to the EU legislation, research of formation and development of EU labor law, analysis of individual Acts of the EU, individual legal institutions and the legal status of some groups of employees, and integration of legislation on social partnership, working time, rest periods, wages, safety, youth work, migrant workers and others. However, many issues still remain not settled or unresolved in Ukraine at the legislative level.

The article analyzes some Acts of the European Union in the field of legal regulation of labor relations. In particular, the author draws attention to the rules of Directive № 91/533/ EEC, which establishes the obligation of employers to inform workers about the terms of the employment contract, Directive № 1999/70/EC of June, 28, 1999, which regulates the conclusion of fixed-term contracts at European Union level.

Besides the settlement of the types and conditions of the employment contract, an important issue that remains outside the legal regulation in Ukraine is «telework». On July 16, 2002 the European Union adopted a framework agreement dedicated to the settlement of «telework» (The Framework Agreement on Telework). The second article of the agreement introduces the definition of «telework» as one of the forms of organizing and / or performing of the work, using information technology, in the context of the employment contract / relationship, where work, which could also be performed in the premises of the employer, is performed outside these premises regularly.

Analyzing the specified definition we should emphasize the essential features of such work: 1) it is a long time relationship; 2) it is performed under the employment contract; 3) it is performed outside the location of business, institution and organization; 4) with the use of information technology.

The Ukrainian legislature on the legal regulation of working hours and rest periods generally meets international and European standards. Legal relationships concerning the implementation of the right of workers to rest, the defining of working time and annual leave are regulated by Council Directive № 2003/88 / EEC, which sets the concept of  «rest periods» and «working time».

Research and analysis of EU labor law will promote the development of mechanisms and ways to improve national labor legislation. Therefore, it is important to realize that this stage should include a much larger number of tasks than mechanical copying of European standards in the law. Science of labor law should clearly delineate the boundaries of implementing European labor standards into legal practice of Ukraine taking into account national particularities and existing social and economic opportunities and to develop optimal process of harmonization of national labor legislation with European labor standards.

Key words: EU labor law, conditions of employment agreement, fixed-term contract, «telework», working time, rest periods, long working hours, flexible working hours.

УДК 342.553+342.57

Георгієвський Ю. В. Проблема співрозмірності повноважень і функцій у визначенні компетенції органів державної виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.

Стаття присвячена обґрунтуванню змісту компетенції органів державної виконавчої влади та органів місцевого самоврядування і формуванню наукового підходу, використання якого дозволить визначити напрями вирішення проблеми співрозмірності функцій і повноважень зазначених органів. Компетенція визначена з позицій покладеного законом на органи державної виконавчої влади та органи місцевого самоврядування обсягу публічних прав, реалізація яких спрямована на досягнення встановлених законодавством цілей їх функціонування. Вказано на взаємозв’язок між компетенціями органів державної виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у сфері управління регіональним розвитком, що обумовлено єдиною метою реалізації управлінських функцій зазначеними органами —
забезпечення життєдіяльності регіону. Однак це не означає тотожність компетенцій органів державної виконавчої влади й органів місцевого самоврядування, оскільки існує різниця у правовій природі зазначених органів та сфері відання при здійсненні регіонального управління.

Ключові слова: компетенція, органи державної виконавчої влади, органи місцевого самоврядування.

Георгиевский Ю. В. Проблема соразмерности полномочий и функций при определении компетенции органов государственной исполнительной власти и органов местного самоуправления.

Статья посвящена обоснованию содержания компетенции органов государственной исполнительной власти и органов местного самоуправления и формированию научного подхода к определению направлений решения проблемы соразмерности функций и полномочий указанных органов. Компетенция определена с позиций возложенного законом на органы государственной исполнительной власти и органы местного самоуправления объема публичных прав, реализация которых направлена на достижение установленных законодательством целей их функционирования. Выделена взаимосвязь между компетенциями органов государственной исполнительной власти и органов местного самоуправления в сфере управления региональным развитием, что обусловлено единой целью реализации управленческих функций указанными органами — обеспечение жизнедеятельности региона. Однако это не означает приравненность компетенций органов государственной исполнительной власти и органов местного самоуправления, так как имеются различия правовой природы указанных органов и сферы ведения при осуществлении регионального управления.

Ключевые слова: компетенция, органы государственной исполнительной власти, органы местного самоуправления.

Georgievsky Yu. The issue of proportionality of powers and functions in determining the competence of bodies of state power and bodies of local self-government.

The article is devoted to the justification of the concept of state power and local self-government bodies’ competence, based on the concept of public authority decentralization and with taking into account legal communication of competence with the dialectics of social transformations. In determining this term scientific approaches concerning such theory of the state concepts as «democracy», «clavecinistes», «public interest», «publicity» and the like are took into account. So, relative to democracy the G. Kelsen scientific position regarding understanding of one from the side of the majority will and individual self-determination ratio is given. The competence origins are investigated based on: 1) position on the necessity of public and private, state and territorial interests’ organic combination in a modern state; 2) Averyanov V.B. approach regarding the control mechanism Genesis.

Within the limits of the first approach there shown on the inextricable link of the competence origins with public and private, state and territorial interests and with their ratio. The author focuses on the exceptional importance to disclose the competence origins of such state indication as publicity. With taking into account of the above there traced the dependence of the state authorities, local self-government competence basis determination from the public interests, fixed by resolution of the majority with regard to the self-determination through the representation.

On the basis of the study of competence origins the author substantiates the approach to identifying competence. This approach is formulated on the ground of basic scientific positions on this issue, in particular the views of Y. O. Tikhomirov, as well as from the  managerial functions concept, which is considered as the primary relative to competence. The theoretical model of the administrative functions distribution is examines. The author agrees with the positions of scientists, in particular V. Lazareva that in determining of the management subject competence in each case it is necessary to proceed from the management functions volume, the implementation of which is necessary in this case. There noted the key importance of the managerial functions nature on the basis of which the management subject specific competence should be determined, in particular with functions aimed at ensuring self-government region, or are functions that are delegated.

Competence is defined from position as the volume of state power and local self-government public rights which are imposed by law, the implementation of which is aimed at achieving the goals established by the legislation for these bodies functioning. The existence of the relationship between the state power and local self-government bodies’ competences in the sphere of regional development management is proved. This relationship is due to the sole purpose of those agencies management functions realization – region viability. However, this does not mean identity of state power and local self-government bodies’ competences. The lack of identity is determined by the legal nature difference of these bodies and their competence in the implementation of regional governance.

Key words: competence, state power bodies, local self-government bodies.

УДК 342.9

Грінь А. А. Ціннісні засади здійснення дискреційних повноважень органами виконавчої влади.

У статті охарактеризовані ціннісні основи дискреційних повноважень органів виконавчої влади у перспективі інтеграційних процесів в Україні. Дискреційні повноваження розглядаються як нормативно закріплена справедливість. Робиться висновок, що дискреція, яка відповідає вимогам законодавства та соціальним ідеалам, є законною і виступає як правова цінність.

Ключові слова: правова інтеграція, дискреційні повноваження, правові цінності, правова дискреція, справедливість.

Гринь А. А. Ценностные основы использования дискреционных полномочий органами исполнительной власти.

В статье охарактеризованы ценностные основы дискреционных полномочий органов исполнительной власти в перспективе интеграционных процессов в Украине. Дискреционные полномочия рассматриваются как нормативно закрепленная справедливость. Делается вывод, что дискреция, отвечающая правовым требованиям и социальным идеалам, является законной и выступает как правовая ценность.

Ключевые слова: правовая интеграция, дискреционные полномочия, правовые ценности, правовая дискреция, справедливость.

Grin’ A. Axiological basis of discretionary power application by executive bodies.

Axiological bases of discretionary powers of executive power institutions are described in the article taking into consideration prospect of integration processes in Ukraine. Legal integration supposes finding out content definiteness of discretionary powers of executive power institutions. Notion of discretion as legal value and its necessity under the conditions of integration processes of Ukraine is grounded. Depending on objective factors, different authors differently examine possibility of discretion application during realization of powers by subjects having possibility to make decisions.

It is substantiated in the article, that the legal values of discretion are inalienable attributes of law – freedom, equality, justice. The concept of «freedom» is analyzed through philosophical criteria that include different aspects of «freedom». It is specified, that discretionary power contain the element of «legal freedom». Justice is one of criteria of law value. Discretionary powers are examined as the legally proved justice. Justice (in wide sense understanding) is based on three legal values that make it true: justice (in narrow sense), expediency and legal definiteness (legal stability). Executive power body applies its office power not only formally. Discretion is always accompanied by expediency of decision or actions through which discretionary constituent of office power is shown up.

An officer of executive power body, applying the corresponding norm of law to the definite case, does not have an obligation to have recourse to its estimation from the point of view of accordance to justice principle, morality et cetera. The executive power body, using discretionary power, must foremost correctly estimate situation and facts corresponding to the definite case. Legal discretion in the axiological dimension is understood as a clearly defined form of legal values; it is used as a resource that neutralizes a vagueness and tension, and on possibility even turns tension into the factor of transformation in behalf on common interests and public welfare.

In the legal state, not only law but also right itself reigns in administrative activity of executive power bodies. There was drawn the conclusion, that discretion meeting juridical requirements and social ideals is lawful and comes forward as a legal value.

Key words: legal integration, discretionary power, llawful value, legal discretion, justice.

УДК 342

Дерець В. А. Види відносин органів виконавчої влади з громадянами та інститутами громадянського суспільства.

У статті розглядаються види відносин органів виконавчої влади з громадянами та інститутами громадянського суспільства, а також висвітлюються їх особливості. Запропоновано розрізняти відносини, що полягають у прийнятті органами виконавчої влади зобов’язуючих рішень щодо приватних осіб у процесі забезпечення так званих «публічних потреб», застосуванні заходів адміністративного примусу, відносини, що виникають у зв’язку з реалізацією чи захистом громадянами своїх прав та інтересів, а також є взаємодією органів виконавчої влади і громадян, інститутів громадянського суспільства в процесі їх участі в управлінні державними справами. Наголошується, що під час взаємодії влади з громадськістю суб’єктно-об’єктні зв’язки обумовлені постійною трансформацією ролей у них. Окрема увага приділена Кодексу кращих практик участі громадськості у процесі прийняття рішення, що був ухвалений на Конференції міжнародних неурядових організацій Ради Європи 1 жовтня 2009 р. Розглядаються принципи конструктивних відносин неурядових громадських організацій та органів державної влади різних рівнів, що закріплені у Кодексі. Зазначаються рівні участі громадськості у процесі прийняття рішення відповідно до цього Кодексу.

Ключові слова: органи виконавчої влади, громадяни, інститути громадянського суспільства, відносини, Кодекс кращих практик участі громадськості у процесі прийняття рішення.

Дерец В. А. Виды отношений органов исполнительной власти с гражданами и институтами гражданского общества.

В статье рассматриваются виды отношений органов исполнительной власти с гражданами и институтами гражданского общества, а также освещаются их особенности. Предложено различать отношения, которые заключаются в принятии обязывающих решений в отношении частных лиц в процессе обеспечения так называемых «публичных нужд», применении мер административного принуждения, отношения, возникающие в связи с реализацией или защитой гражданами своих прав и интересов, а также являются взаимодействием органов исполнительной власти и граждан, институтов гражданского общества в процессе их участия в управлении государственными делами. Отмечается, что во время взаимодействия власти с общественностью субъектно-объектные связи обусловлены постоянной трансформацией ролей в них. Отдельное внимание уделяется Кодексу лучших практик участия общественности в процессе принятия решения, который был принят на Конференции международных неправительственных организаций Совета Европы 1 октября 2009 г. Рассматриваются принципы конструктивных отношений неправительственных организаций и органов государственной власти различных уровней, которые закреплены в Кодексе. Указываются уровни участия общественности в процессе принятия решения в соответствии с данным Кодексом.

Ключевые слова: органы исполнительной власти, граждане, институты гражданского общества, отношения, Кодекс лучших практик участия общественности в процессе принятия решения.

Derets V. Types of relations executive bodies of citizens and civil society.

The article covers the types of relations executive bodies of citizens and civil society, and highlights their features. A distinguish relations are in making executive agencies binding decisions on individuals in the process of providing so-called «public purposes», the application of administrative coercion, matters arising in connection with the defense or citizens of their rights and interests and there is cooperation between the executive authorities and citizens, civil society organizations in their participation in public affairs. It is noted that during interaction with public authorities subject-object relations due to constant transformation of roles in them. Special attention is paid to the Code of Good Practice for public participation in the decision-making process that was adopted by the Conference of INGOs of the Council of Europe October 1, 2009. The principles of constructive relations of NGOs and public authorities at various levels, which are enshrined in the Code. Indicate the level of public participation in the decision making process of the present Code.

Key words: government agencies, citizens, civil society, relationships, Code of Good Practice for public participation in the decision making process.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

  G Analytics
разработка сайта веб студия