Анотації до статей 2015

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16


УДК 349.41:340.131

Коваленко Т. О. Ціннісно-нормативний феномен земельного правопорядку в Україні.

У статті розкриваються нормативна та ціннісна складові земельного правопорядку в Україні в умовах перманентного реформування земельних відносин та істотного рівня дефектності земельного законодавства з урахуванням необхідності забезпечення реалізації конституційних імперативів щодо проголошення верховенства права, визнання людини найвищою соціальною цінністю, а землі — основним національним багатством.

Ключові слова: земельний правопорядок, земля, земельні права, земельні правовідносини, законність, верховенство права.

Коваленко Т. А. Ценностно-нормативный феномен земельного правопорядка в Украине.

В статье раскрываются нормативная и ценностная составляющие земельного правопорядка в Украине в условиях перманентного реформирования земельных отношений и существенного уровня дефектности земельного законодательства с учетом необходимости обеспечения реализации конституционных императивов о провозглашении верховенства права, признании человека высшей социальной ценностью, а земли — основным национальным богатством.

Ключевые слова: земельный правопорядок, земля, земельные права, земельные правоотношения, законность, верховенство права.

Kovalenko T. Value-normative phenomenon of land nomocracy in Ukraine.

According to Art. 3 of the Constitution of Ukraine, a human is proclaimed as the highest social value; the establishment and maintenance of human rights and freedoms are recognized as the main duty of the state. At the same time, the Constitution proclaims land as the fundamental national wealth, which is under special state protection (Art. 14). The application of these constitutional provisions in land relations obliges the State to develop effective legal mechanisms to guarantee the land rights of a human as the highest social value, on land, and, simultaneously, to ensure the rational use of land and its protection as basic national wealth. The result of mentioned mechanisms is the land nomocracy as a value-normative phenomenon, because the connection of society, its institutions and ideals, needs and restrictions with the behavior of a specific subject of land relations is expressed through such social concepts as «value» and «norm». In order to understanding the land nomocracy as value-normative phenomenon the defining issue is about the interaction of its value sphere and its normative expression.

As a normative phenomenon, the land nomocracy is the result of implementation of the land legal norms requirements, embodied in the Constitution of Ukraine, land statutes, legal regulations and other sources of land law. The normativity of the land nomocracy in land relations regulation is manifested in certain specific features. First, the land nomocracy is a result of the principle legality implementation in the land relations regulation. The level of law enforcement in land relations is an indicator of the principle of legality effectiveness. In turn, the implementation of the principle of legality in the land sector is one of the conditions of the effectiveness of Ukrainian land law norms. The formation of the land nomocracy involves all the elements of the mechanism of land relations legal regulation. The content of the land nomocracy is the lawful behavior of the subjects of land legal relationships, namely such behavior that meets the requirements of land legal norms, of land statutes, regulatory legal acts and other sources of land law.

The values basis of the nomocracy in land relations is to provide the by the legal means the access of a human as the highest social value to land as the main national wealth. Based on the constitutional obligation of the state to promote human rights and freedoms, land nomocracy can be achieved only under the condition of legislative consolidation, guarantee and implementation of, first of all, natural human rights to land, including rights of common land use. At the same time, guaranteeing land rights through the legal means must be combined with the implementation of legal provisions aimed to ensure special legal regime of land as the principle national wealth that is under special state protection.

In terms of values criterion land nomocracy can be achieved only if the land law legal provision are able to provide the most appropriate correlation of private and public interests in the land relations, taking into account the special characteristics of land as real estate and natural resources, its importance in society and the state.

Combination of regulatory and value component in determining of the land nomocracy is possible under the condition of legal norms implementation, objectified in legal statutes and subordinate normative legal acts. Statutes, aimed at land relations regulation, should be legal, namely: a) implement democratic values (ideas of freedom, equality, justice, humanism), b) guarantee the natural rights of man on land, c) protect land as the principle national wealth, d) comply with the Constitution of Ukraine as the Fundamental Law of the State, e) reflect the objective needs of Ukrainian society in certain legal regulation of land relations. Subordinate regulations in the sphere of land relations should be based on legal statutes and develop them.

Therefore, the combination of normative and value components in determining the nature of the land nomocracy in Ukraine is provided in case of legal norms implementation, objectified in legal statutes, aimed to guarantee the natural land rights of a human as the highest social value, providing the most appropriate combination of private and public interests in the land relations, taking into account the special characteristics of land as real estate, natural resources, its importance as the main national wealth.
Key words: land nomocracy; land; land rights; land relations; legality; the rule of law.

РУБРИКА «ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ СУЧАСНИХ ІНТЕГРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ В УКРАЇНІ»

УДК 342.5

Антонов В. О. Політична складова системи національної безпеки України: проблеми теорії та практики.

У статті досліджується проблема політичної складової національної безпеки України, її змістовний аспект. Стверджується, що її рушійною силою виступають інтереси, які пронизують всю площину політичного життя і, зокрема, її політичну систему. Особливу увагу приділено державі, яка виступає найважливішим соціальним і політичним інститутом політичної складової системи національної безпеки.
Ключові слова: політична складова, національна безпека, інтереси, держава, система національної безпеки, політична система.

Антонов В. А. Политическая составляющая системы национальной безопасности Украины: проблемы теории и практики.

В статье исследуется проблема политической составляющей национальной безопасности Украины, ее содержательный аспект. Утверждается, что ее двигательной силой выступают интересы, которые пронизывают всю плоскость политической жизни, и, конкретно, ее политическую систему. Особенное внимание уделено государству, которое выступает наиболее важным социальным и политическим институтом политической составляющей системы национальной безопасности.

Ключевые слова: политическая составляющая, национальная безопасность, интересы, государство, система национальной безопасности, политическая система.

Antonov V. Political constituent of national safety of Ukraine: problems of theory and practice.

The problem of political constituent of national safety of Ukraine is investigated in the article.

The rich in content aspect of political constituent of national safety is investigated, it becomes firmly established that interests, that pierce all plane of political life, and, concretely, her political system, come forward her motive force. The special attention is spared to the state that comes forward the most essential social and political institute of the political making system of national safety.

Probing a rich in content aspect, political component system of national safety, an author marks that it, as it was marked, interests, which pierce all plane of political life and, in particular, political system, come forward motive force, speaking to it, as to the central category of political constituent of national safety it is necessary to pay regard to that the political system comes forward the constituent of the public system, which determines its basic descriptions and spheres of functioning.

It should be noted that in modern scientific researches of this problem the political system is examined as a certain aggregate of state and not state social institutes, which carry out power, management society, regulate relations between citizens, task and ethnic forces, provide stability of society and proper law and order in him.

Forming of the self-weighted policy of national safety and mechanisms of its realization needs deep scientific analysis of processes which take place in the political system of Ukrainian society. Examining this aspect in quality of the political component system of national safety, it should be noted that becoming of the political system and institutes of civil society takes place not simply, contradictory among calls and threats, that inherent XXI sh. Among such calls and threats since proceeding in state independence of Ukraine in August in 1991, Armed aggression of Russian Federation against Ukraine became the most real threat of its state system. First in the newest history, Russia appears as strategic civilization and «ekzistanciyniy» enemy of Ukraine, which covered ideas about the brotherly cognation of Russians and Ukrainians in actual fact pursues a policy on total elimination of «ukrainstva», his state system, language, culture and national traditions.

It should be noted that one of basic instruments of this policy humanitarian aggression of Russia, which is carried out from the side of aggressor for to a few the directions, comes forward: informatively propagandist war; history-civilization war and confessional war.

Today as a result of the protracted system and coordinated efforts of Kremlin imperious establishment, diplomacy, special services and Russian propaganda, the large-scale treading is conducted on Ukrainian mentality, traditional values, language, culture, system of education and science, historical memory’s people, national church with the purpose of elimination of identity of Ukrainian nation, which is system foundation by the constituent of all political system of Ukraine, and Ukrainian national state.

Planned in Kremlin and carried out in practice the former criminal mode of V. Yanukovicha humanitarian aggression of Russia ignored constitutional rights and freedoms of the Ukrainian people rudely, destroyed foundations of unity of country and society and would doom the Ukrainian state on a decline and death. As the last events witnessed, brought absence over of public «ukraino-centrichnoy» humanitarian policy to the volume, that majority of population of Crimea and south-east regions of country became the object of zombiing from the side of Kremlin propaganda, instrumental in creation of the «proper» terms for the origin of separative moods, entailed the unsingle cases of treason in the power and law-enforcement structures of Ukraine, during the armed aggression of Russia against the Ukrainian state.

Key words: political constituent, national safety, interests, state, system of national safety, political system.

УДК 342.515 (477)

Багряк А. С. Історико-правові умови становлення інституту «вето» в допрезидентський період розвитку української держави.

У статті охарактеризовано допрезидентський період державотворення на території України, формування і розвитку інституту вето; визначено історичні передумови виникнення інституту вето в досліджуваний період; проаналізовано особливості інституту вето на таких історичних етапах розвитку: в добу Київської Русі, Литовського князівства, Речі Посполитої, Гетьманщини, УНР, радянський період.

Ключові слова: інститут вето, форми вето, глава держави, Президент України.

Багряк А. С. Историко-правовые условия становления института «вето» в допрезидентський период развития украинского государства.

В статье охарактеризован допрезидентский период развития государственности на территории Украины, формирование и развитие института вето; определены исторические предпосылки возникновения института вето в исследуемый период; проанализированы особенности института вето на таких исторических этапах развития: в эпоху Киевской Руси, Литовского княжества, Речи Посполитой, Гетманщины, УНР, советский период.

Ключевые слова: институт вето, формы вето, глава государства, Президент Украины.

Bahryak A. Historical and legal conditions for the formation of the institute «veto» in doprezydentskyy period of the ukrainian state.

The article described the presidential period of nation-building in Ukraine, formation and development of the institution veto; The historical prerequisites of the Institute of veto in the study period; defined system features a veto on such historical stages of development: a day of Kievan Rus, Duchy of Lithuania, the Commonwealth, the Hetmanate, the UPR, the Soviet period.

Key words: Institute of veto, form of veto, Head of State, the President of Ukraine.

УДК 340.1

Богініч О. Л. Природно-правові та позитивістсько-правові аспекти інтеграційних процесів в Україні.

У статті розглядаються питання врахування природно-правових та позитивістсько-правових засад у процесі інтеграції, яка відбувається в Україні у зв’язку з ратифікацією Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом. Зазначається, що пріоритет мають природно-правові засади. Розкриваються системні ризики для діяльності політичної системи, які пов’язані з функціонуванням приватної власності. Наголошується на необхідності посилення контролю інститутів громадянського суспільства над органами держави у виконанні ними своїх функцій. Визначаються правові межі захисту прав особи, зокрема інтересів дітей. У контексті діяльності політичних інститутів сучасної Італії робиться висновок щодо доцільності врахування досвіду «післямайданної» України для функціонування політичних і правових систем окремих країн ЄС.

Ключові слова: природно-правові та позитивістсько-правові засади, ризики політичних систем, приватна власність, громадянське суспільство, природні права особи, межі здійснення природних прав.

Богинич О. Л. Естественно-правовые и позитивистско-правовые аспекты интеграционных процессов в Украине.

В статье рассматриваются вопросы учета природно-правовых и позитивистской-правовых основ в процессе интеграции, происходящей в Украине в связи с ратификацией Соглашения об ассоциации между Украиной и Европейским Союзом. Отмечается, что приоритет имеют естественно-правовые основы. Раскрываются системные риски для деятельности политической системы, связанные с функционированием частной собственности. Отмечается необходимость усиления контроля институтов гражданского общества над органами государства в выполнении ими своих функций. Определяются правовые пределы защиты прав человека, в частности интересы детей. В контексте деятельности политических институтов современной Италии делается вывод о целесообразности учета опыта «послемайданной» Украина для функционирования политических и правовых систем отдельных стран ЕС.

Ключевые слова: естественно-правовые и позитивистско-правовые основы, риски политических систем, частная собственность, гражданское общество, естественные права человека, пределы осуществления естественных прав.

Boginich O. Natural law and positivist legal aspects of integration processes in Ukraine.

In the article the questions of the account of natural law and positivist legal framework in the course of integration processes in Ukraine in connection with the recent ratification of the Association agreement with the European Union. Indicates that the precedence of natural law framework. Revealed systemic risks for the activities of the political system resulting from the functioning of private property. Emphasizes the necessity of strengthening of control by the institutions of civil society to the organs of the state in the exercise of their functions. Define the legal limits to protect individual rights, in particular, the interests of the children. In the context of the political institutions of modern Italy, the conclusion about the appropriateness of including the experience of «postmaydanoyi» Ukraine for the functioning of political and legal systems of individual countries of the European Union.

Key words: natural law and positivist legal framework, risks of political systems, private property, civil society, natural rights of man, the limits of the exercise of natural rights.

УДК 340.153; 34 (091)

Бондарук Т. І. Джерела права Великого князівства Литовського в контексті правової реальності пізнього Середньовіччя.

У статті здійснено аналіз еволюції джерел права Великого князівства Литовського, до складу якого упродовж XIV–XVI ст. входили українські землі, як з огляду на процес інституціонування держави (основна увага приділялася привілеям), так і в контексті такого сегменту правової реальності, як ідея права, шляхетські взаємовідносини. Особлива увага приділяється Литовським статутам 1529, 1566 та 1588 рр., які тривалий час (подекуди до середини ХІХ ст.) постулювали правовий порядок, зокрема на українських землях. Литовські статути розглядаються як ідея, «проект» права, що формує блок універсалій культури — глибинних програм соціального життя, та як кодекс феодального права, в якому закріплені «вічні» статуси з акцентуванням уваги на категоріях честі і слави у шляхетській правовій реальності.

Ключові слова: Велике князівство Литовське, Литовський статут, ідея права, правова реальність.

Бондарук Т. И. Источники права Великого княжества Литовского в контексте правовой реальности позднего Средневековья.

В статье совершен анализ эволюции источников права Великого княжества Литовского, в состав которого на протяжении XIV–XVI вв. входили и украинские земли, как в связи с процессом институционирования государства (основное внимание уделялось привилегиям), так и в контексте соотношения таких сегментов позднесредневековой правовой реальности, как идея права и шляхетские взаимоотношения. Особенное внимание уделялось Литовским статутам 1529, 1566 и 1588 гг., которые длительное время (до середины ХІХ в.) постулировали правовой порядок, в частности на украинских землях. Литовские статуты рассматриваются как идея, «проект» права, формирующий блок универсалий культуры — глубинных программ социальной жизни, так и как кодекс феодального права, в котором закреплены «вечные» статусы с акцентированием внимания на категориях чести и славы в шляхетской правовой реальности.

Ключевые слова: Великое княжество Литовское, Литовский статут, идея права, правовая реальность.

Bondaruk T. Sources of law of the Grand Duchy of Lithuania in the context of the legal reality of the late Middle Ages.

The article analyzes the evolution of the sources of law of the Grand Duchy of Lithuania. The system of sources of law that consist of customary law (both Lithuanian and Ruthenian), Russkaya Pravda, Prince agreements («rows», «dokonchannya»), privileges (letters, resolutions, charters), Magdeburg law, canon law, Lithuanian Statute which reviewed in the context of the process of institutionalization of the state (focused on privileges), and in the context of this segment of legal reality as the idea of law, noble relationship. Particular attention was paid to the statutory charters that were guaranteed preservation legal order and provided local laws state authority. A peculiar result of law-making process in Grand Duchy of Lithuania becomes the Lithuanian statutes 1529, 1566 and 1588, that postulated legal order for a long time (in some places to the middle of the XIX century) including in Ukrainian lands. Among the features of codification draws attention to the new worldview situation that put forward on the agenda real individualization existence members of society and the complexity of the synthesis of the old (zemsky) and new (the caste, nobility), local and central orders. Lithuanian Statute as a result of so-called «secondary» law-making process became illustrating the idea rights of subjects of this process. Their idea of the proper updated and specified in the law, being caused by legal reality and at the same time postulating it.

Ideological settings and legal thinking the drafters of Lithuanian Statute contributed to filling their humanistic ideas produced Christianity and the Reformation. Synthesis of their expression can be considered the preamble of Lithuanian Statute 1588 and in particular Lev Sapieha appeal to all social classes of the Grand Duchy of Lithuania. It proclaimed the basic ideas of the concept law of state. In view of active circulation we can speak about joining to them a wide range of legal relations.

One of the catalysts for acceptance of the Lithuanian statutes were noble relations and the struggle of «noble liberties». Noble legal reality defined categories such as honour and good reputation – therefore significant conflicts. At the same time their own «rules of the gamе» self-government, chummy proceedings and liberal state model provided maintaining social equilibrium. Under such conditions limitations and transmission belonging first nobility jus ad omnia to the state, which restrains individual manifestations of force – thus ensures order and peace – turned impossible.

Particular attention was paid to the Lithuanian Statute 1529, 1566 and 1588, which until the mid-nineteenth century postulated legal order particularly in the Ukrainian lands. Lithuanian Statute seen as the idea of «draft» law, which forms the block of culture universals – depth application of social life, and as a code of feudal law, which enshrined the «eternal» status with the emphasis on categories of honor and glory in the noble legal reality.

Key words: Grand Duchy of Lithuania, the Lithuanian Statute, the idea of law, the legal reality.

УДК 340.1

Васецький В. Ю. Інтеграційні процеси в Україні в контексті юридичної відповідальності держави перед особою щодо забезпечення прав і свобод людини.

У статті досліджено сучасний період розвитку суспільства з позицій захисту прав особи. Зроблено акцент на необхідності відповідальності держави перед особою. Розглянуто юридичну відповідальність у формі юридичних гарантій по забезпеченню конституційних прав і свобод людини та громадянина. Увагу приділено міжнародно-правовим гарантіям. Наголошено на зобов’язаннях у зв’язку з приєднанням України до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Визначено місце і роль Європейського суду з прав людини у вітчизняному правовому полі.

Ключові слова: захист прав особи, відповідальність держави перед особою, міжнародно-правові та конституційно-правові гарантії.

Васецкий В. Ю. Интеграционные процессы в Украине в контексте юридической ответственности государства перед личностью по обеспечению прав и свобод человека.

В статье исследован современный период развития общества с позиции защиты прав человека. Сделан акцент на необходимости ответственности государства перед личностью. Рассмотрена юридическая ответственность в форме юридических гарантий по обеспечению конституционных прав и свобод человека и гражданина. Внимание уделено международно-правовым гарантиям. Подчеркнуты обязательства в связи с присоединением Украины к Конвенции о защите прав человека и основних свобод. Определено место и роль Европейского суда по правам человека в отечественном правовом поле.

Ключевые слова: защита прав человека, ответственность государства перед личностью, международно-правовые и конституционно-правовые гарантии.

Vasetsky V. Integration processes in Ukraine in a context of legal responsibility of the state to the person on maintenance of human rights.

The modern period puts entirely new challenges for humanity. The development of the society characterized by qualitatively new state, defined as the globalization process – the global process that integrates national education into a single global system. Globalization involves the convergence of national legal systems, creation of unified legal standards, especially in the area of human rights. In a global world rights, freedoms and rights, duties of a citizen became the most important in comparison with other legal phenomena.

The purpose of the article is to clarify the relation between human rights, freedoms and legal responsibility of any state, on the one hand, and in the form of the legal guarantees to ensure the constitutional rights and freedoms of man and citizen, on the other hand, because with Ukraine’s accession to international legal institutions associated with the tools and procedures of state responsibility to the individual in that direction. Therefore, this work focuses on the reflection of legal guarantees that are described in the Constitution of Ukraine and provided by international treaties binding on Ukraine in the system of ensuring the human rights and freedoms.

Observe that the main factors which determine the legal responsibility of Ukraine ensuring the rights and freedoms of man and citizen, to create tools and procedures, for developing of appropriate of mechanisms in this regard are modern situations of Ukraine's development, its aspirations to join the European Society of civilized countries, the implementation of the ratification of the European Convention on Human Rights and Fundamental Freedoms, and the relevant state's obligation.

The problem of the state’s responsibility to the person is relatively new in the national and international law. Recently there were scientific studies that have not only a regulatory and practical, but doctrinal character.

Note that development of the concept is an enhancement to the institute of legal state’s responsibility to the civil society and the person in Ukraine. This paper observed that the organization of the democratic, social, rule of law in the independent Ukraine objectively provides for establishing and implementing the principle of mutual responsibility the state and person.

Because essential changes in the world, recent revision of security measures in Europe, where Ukraine found itself in the middle of the action, and the deepening of democratic reforms in Ukraine, should expect to the appearance of fundamental research in reciprocal legal responsibility of state and person, not only towards the rights and freedoms of individual and citizen, but also in the wider sphere of interaction.

Key words: human rights, responsibility of the state to the person, international-legal and constitutional-legal guarantees.

УДК 340.1

Головчук В. М. Інтеграційно-функціональний вплив нетипових норм права.

Аналізується процес становлення наукового розуміння функцій норм права у сучасній загальнотеоретичній науці. Обґрунтовано авторське розуміння функцій нетипових правових норм. Запропоновано трирівневу систему функцій цих норм: загальний, особливий та конкретний. Доведено системоутворюючу, системоспрямовуючу та системозберігаючу роль нетипових норм права в механізмі правового регулювання. Спрямованість аналізованих норм визначається через їх допоміжну роль у процесі дії права та забезпечення єдності й одноманітності дії права. З’ясовано зміст субсидіарно-регулятивної, інтеграційної та уніфікаційної функцій нетипових правових норм.

Ключові слова: нетипові норми права, функції нетипових норм права, інтеграційно-функціональний вплив, інтеграція права, класифікація функцій.

Головчук В. Н. Интеграционно-функциональное влияние нетипичных норм права.

Анализируется процесс становления научного понимания функций норм права в современной общетеоретической науке. Обоснованно авторское понимание функций нетипичных правовых норм. Предложено трехуровневую систему функций этих норм: общий, особый и конкретный. Доказано системообразующую, системонаправляющую и системосохраняющую роль нетипичных норм права в механизме правового регулирования. Направленность рассматриваемых норм определяется через их вспомогательную роль в процессе действия права и обеспечения единства и единообразия действия права. Выяснено содержание субсидиарно-регулятивной, интеграционной и унификационной функций нетипичных правовых норм.

Ключевые слова: нетипичные нормы права, функции нетипичных норм права, интеграционно-функциональное влияние, интеграция права, классификация функций.

Golovchyk V. Integration and functional impact of atypical norm of law.

The process of becoming a scientific understanding of the functions of law in modern general theoretical science. Grounded understanding of copyright law atypical features. A three-level system functions of these rules: overall, specific and concrete. Orientation analyzed norms defined by their supporting role in the process of law and ensuring the unity and uniformity of the law. It was found the content subsidiary, regulatory, integration and custom unified functions law.

Key words: custom law, the function of atypical norm of law, integration and functional impact of law, classification of the functions.

УДК 340.1

Гольцова О. Є. Соціальна регуляція: історична ретроспектива.

У статті аналізуються особливості історичного розвитку соціальної регуляції на певних етапах генезису суспільства. Соціальна регуляція, розвиваючись і змінюючись, проявляється у межах певних правових систем, які об’єднуються у відповідні правові сім’ї. Зроблено висновок щодо необхідності взаємодії нетипових регуляторів суспільних відносин із традиційною правовою регуляцією задля підвищення механізму дії останньої.

Ключові слова: соціальна регуляція, нетипові регулятори суспільних відносин, правова система, норми-звичаї, традиції.

Гольцова О. Е. Социальная регуляция: историческая ретроспектива.

В статье анализируются особенности исторического развития социальной регуляции на определенных этапах генезиса общества. Социальная регуляция, развиваясь и изменяясь, проявляется в рамках определенных правовых систем, которые объединяются в соответствующие правовые семьи. Сделан вывод о необходимости взаимодействия нетипичных регуляторов общественных отношений с традиционной правовой регуляцией для повышения механизма действия последней.

Ключевые слова: социальная регуляция, нетипичные регуляторы общественных отношений, правовая система, нормы-обычаи, традиции.

Goltsova O. Social regulation: a historical perspective.

The many facets of social life create a variety of social controls of public relations. Social norms create a coherent system of regulators, through which the impact on the consciousness and behavior of subjects. Regulation – is not the only function of social norms other than law. It is – part evaluative thinking by which people self-determination and groups in society, oriented in specific historical conditions and adapt to them. Social norms – a stable generalized assessment of situations, relationships, human actions, repeated in a society estimates that can influence the behavior and social relations.

At the beginning of human existence in a primitive society formed a kind of social organization – the original structure, which in the literature called «primitive communism». The social regulation in primitive society was aimed at ensuring the preservation and operation of the whole (race, tribe), different monolithic, severity, even cruelty.

Some researchers point to the various aspects of measurement archaic law. Among them are: the original system of archaic rules; special archaic justice; archaic judicial process that has a distinct specificity; the mode of existence of human societies in terms of insularity and territorial isolation while undeveloped forms of agriculture, animal husbandry.

All the above leads to the conclusion that the archaic (customary) law should be considered as separate historical type of law. In connection with this problem of the right can be refined and considered as problem of the origin of the archaic law. This concept of mono-rule loses its fundamental meaning. It makes sense to consider mono-rules only as one of the important characteristics of the archaic law.

From the national legal systems form legal families, united on the basis of similarity of signs: the structure of law, legal practice, sources of law, legal ideology. In the broadest sense in the legal system, as defined by Ukrainian scientists understand the complex legal phenomenon, which includes the basic structural elements and approaches by which achieved the ultimate goal of regulation.

In today's world there are a number of legal systems, including the Roman-Germanic, Anglo-Saxon legal family, legal systems of Muslim, Indian, Hindu rights and others. Each system one has its own sources of law that are the origins of law and order, as well as mechanisms for monitoring and enforcement. Most legal systems is a reflection of a particular legal system, as they relate to individual, special and general and demonstrate how uniqueness of certain laws and versatility that characterizes the direction of international coordination of legal action. Each state is inherent in a particular type of law, the nature and content of which are crucial for the characterization of its legal system.

We can conclude that at each stage of development of society at the time it requires not only social but also a certain degree of regulation. In today's world some level of regulation due to the need to implement human development, ensure its inalienable rights and freedoms opportunities for its manifestation, activity and function.

In modern conditions of Ukrainian society and building the rule of law tends to expand the scope of regulation, not only due to the nature of the transformation of society, but the fact that there are new social relations that require adequate regulation.

Thus, the article analyzes the historical development of social regulation at certain stages of the genesis of society. Social regulation, developing and changing, manifested within certain legal systems, which are integrated into the relevant legal family. The conclusion on the need for custom controls interaction with traditional public relations legal regulation to improve the mechanism of action of the latter.

Key words: social regulation, atypical regulators of social relations, the legal system, rules, customs and traditions.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

  G Analytics
разработка сайта веб студия