UA EN

Анотації до статей 2019

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15


АЛЬМАНАХ ПРАВА. Правовий моніторинг і правова експертиза: питання теорії та практики. – Випуск 10. – К. : Ін-т держави і права ім. В. М. Корецького НАН України, 2019. – 368 с.

АНОТАЦІЇ ДО НАУКОВИХ СТАТЕЙ ЖУРНАЛУ

РУБРИКА
«ПРАВОВИЙ МОНІТОРИНГ І ПРАВОВА ЕКСПЕРТИЗА: ДОКТРИНАЛЬНІ ПІДХОДИ ТА ВИМІРИ»

УДК 340

Оніщенко Н. М. Правовий моніторинг: від теорії до практики.
Стаття спрямована на поєднання правової доктрини і юридичної практики у вивченні такої категорії, як правовий моніторинг. З іншого боку, надається характеристика цього феномену в контексті усунення недоліків і прогалин законодавчого поля, а також акцентується увага на важливості пошуку і поширення позитивної практики прагматичного аспекту правотворчого процесу.

Ключові слова: правовий моніторинг, правовий аналіз, правова аналітика, правова прогностика, нормопроектувальна діяльність.

Onistchenko N. Legal monitoring: from theory to practice.
The article is aimed at combining legal doctrine and legal practice in the study of such a category as legal monitoring. On the other hand, the characteristic of this phenomenon is given in the context of the elimination of deficiencies and gaps in the legislative field, and also it is focused on the importance of finding and disseminating the positive practice of the pragmatic aspect of the law-making process.
Key words: legal monitoring, legal analysis, legal analytics, legal forecasting, normative design activity.

УДК 342.9

Андрійко О. Ф. Правовий моніторинг в системі органів виконавчої влади.
У статті зосереджено увагу на сутності, понятті та значенні моніторингу щодо діяльності органів виконавчої влади та їх відносин з іншими суб’єктами. Дослідження зосереджено на основних ознаках моніторингу, що відрізняють і поєднують його з контролем і наглядом, функціях та проявах стосовно відповідних суб’єктів, діяльність яких відстежується, аналізується та удосконалюється. Обґрунтовується необхідність розширення прогностичної функції моніторингу щодо ефективності нормативно-правових актів у сфері виконавчої влади.

Ключові слова: правовий моніторинг, основні ознаки та функції моніторингу, контроль, нагляд, органи виконавчої влади.

Andriiko O. Legal monitoring in the system of executive authorities.
The system of observing, analysis and objective assessment of executive bodies’ activity, forecasting challenges and timely preventing risks that may happen have a significant positive effect on the efficiency of the system of executive authorities. The objective of reform is to create a transparent, open and flexible system, whose activities aim at social sustainable development and adequate response to challenges.
An important role in the implementation of the task and the further effective functioning of the system and its authorities is monitoring, one of the forms of control that has become widespread in recent years. In the academic literature monitoring
in the system of executive authorities remains an insufficiently researched phenomenon, and its main features and functions have not been sufficiently substantiated and accented. It is possible to state that the problem of monitoring, although given some attention in the academic publications, while its role in public administration, features and functions were not the subject of extensive researches.
In the process of the research, the author has come to the conclusion that the main features of monitoring as the form of control are the systematic of implementation; noninterference in the direct activity of the subject; implementation through observation, analysis, prevention, etc.
The objects of monitoring in the system of executive authorities are activity in accordance with the tasks, regulations, implementation of legal orders. Among the main functions should accent analytical and informative, preventive, coordinative, organizational and prognostic functions.
The analysis of academic literature, strategic directions of the reform of public administration in Ukraine and current legislation has shown significant attention to the legal monitoring and improvement of analytical and informational components, which give possibility to make contactless monitoring of the conditions of the object and timely predict possible risks. In this regard, the problem of further improving the implementation of monitoring of the executive authorities’ activities and its legal support should be in the spotlight of scientists and practitioners.

Key words: legal monitoring, main features and functions of monitoring, control, supervision of executive authorities.

УДК 342.52

Батанов О. В. Конституційно-правове забезпечення експертного супроводу законодавчої діяльності у сфері протидії дискримінації.
Розглядаються проблеми теорії та практики забезпечення принципів рівності та протидії дискримінації та конституційно-правове забезпечення експертного супроводу законодавчої діяльності у цій сфері. Аналізуються основні акти національного законодавства, в яких проголошуються ці принципи, а також відповідні сучасні законопроектні ініціативи. Розглядаються основні проблеми антидискримінаційного законодавства та законодавчої регламентації принципів рівності та протидії дискримінації. Доводиться, що конституційне-правове регулювання експертного забезпечення законотворчого процесу у сфері протидії дискримінації є недостатнім.

Ключові слова: законодавство, законодавча діяльність, експертна діяльність, дискримінація, права людини, рівність.

Batanov O. Constitutional and legal support of expert support of legislative activity in the field of countering discrimination.
The problems of theory and practice of ensuring the principles of equality and anti-discrimination and constitutional and legal support of expert support of legislative activity in this area are considered. It is argued that the issue of equality and the prohibition of discrimination is a large-scale and complex branch of theoretical discussions and practical policy. These issues cannot be separated from other thematic areas, such as civic integration, multiculturalism, overcoming and eliminating various phobias, developing intercultural dialogue, reconciliation and tolerance.
It analyzes the main acts of the national legislation, which proclaim these principles, as well as relevant modern legislative initiatives. The main issues of anti-discrimination legislation and legislative regulation of the principles of equality and anti-discrimination are considered. The arguments are made that anti-discrimination legislation in Ukraine is predominantly declarative, contradictory and fragmented. The main factors of subjective and objective nature that determine the low level of legislative initiatives in the field of countering discrimination are analyzed.
It turns out that expert support of legislative activity and legislative process as a whole becomes the most important mechanism for preventing gaps in the system of legislation, avoiding legal conflicts, eliminating defects, legislative abnormalities and erroneous norms, combating corruption, etc. This is essential in anti-discrimination processes. According to foreign experience, expert activity plays a huge role in terms of the effectiveness of the legislative process. High activity and participation of civil society institutions in the implementation of anti-discrimination expertise, especially academics, independent experts, media representatives, NGOs, various associations of human rights activists, etc. are noted.
It is concluded that the constitutional and legal regulation of expert support of the legislative process in the field of combating discrimination in Ukraine is insufficient. It is proved that the facultative nature of the results of scientific legal expertise leads to a decrease in the role and weight of legal science in the process of creating legal norms. Indeed, despite some contradictions and fragmentation, the domestic doctrine in the field of countering discrimination far outstrips the development of anti-discrimination legislation. It seems that this is one of the reasons for the poor quality and inefficiency of some of the laws. The participation of lawyers in the early stages of the lawmaking procedure is one of the important guarantees of the quality and preconditions for anti-discrimination legislation.

Key words: legislation, legislative activity, expert activity, discrimination, human rights, equality.

УДК 343.22

Вереша Р. В. Основні феноменологічні аспекти мети злочину.
У даній статті розглянуті проблеми кримінально-правової характеристики мети вчинення злочину. Проаналізовано характерні особливості мети вчинення злочину як ознаки суб’єктивної сторони злочину. Проведений аналіз дає можливість стверджувати, що в кримінальному праві зарубіжних держав спостерігається тенденція визначення мети злочину в переважній більшості не як обов’язкової ознаки злочинів. Обґрунтовано необхідність встановлення мети злочину, як однієї з ознак суб’єктивної сторони злочину, що дозволить виявити реальні причини злочину та застосувати правильний вид та розмір покарання. На основі проведеного дослідження автором встановлюється, що мета злочину є явищем психологічним, питання його аналізу та вивчення мають вирішуватись на пов’язаних з психологією та кримінологією рівнях, що матиме вплив на результати пізнання, отримані в межах однієї науки, на постановку пізнавальних завдань і уточнень елементів понять про свій предмет в іншій науці. Дається визначення мети вчинення злочину, під якою слід розуміти вагомі, окреслені риси усвідомленого уявного образу майбутнього бажаного результату, який визначає спрямованість і упорядкованість різних видів злочинної діяльності. На основі наукового підходу до теоретичного визначення мети в кримінальному праві і місця в суб’єктивній стороні складу злочину автором формується пропозиція, що під час дослідження злочину до факультативних ознак суб’єктивної сторони злочину слід відносити мету вчинення злочину.

Ключові слова: склад злочину, суб’єктивна сторона злочину, вина, мета злочину, мотив злочину, умисел, кваліфікація злочину, результат злочину.

Veresha R. The main phenomenological aspects of the сriminal іntent.
This paper considers the problems of the criminal and legal characteristics of criminal intent. The author analyzed the peculiar features of criminal intent as an element of mens rea. The conducted analysis allows stating that the criminal law of certain countries displays a tendency of mostly recognizing criminal intent not as an obligatory element of crimes. The paper substantiates the need for recognizing criminal intent as one of the elements of mens rea, which will allow determining the real intent of the crime and administering the appropriate type and amount of penalty. The study determined that criminal intent is a psychological phenomenon. Therefore, the issues of its analysis and study should be solved at levels, related to psychology and criminology, which will affect the research results, obtained within the framework of one scientific branch, and the setting of research questions and elaboration of conceptual elements regarding this subject in other scientific branches. The paper defines criminal intent, which should be viewed as substantial and outlined features of a conscious imaginary image of the future desired result, which determines the orientation and ordering of various types of criminal activity. Based on a scientific approach to the theoretical determination of intent in criminal law and its place in the mens rea of corpus delicti, the author suggests relating criminal intent to the optional elements of mens rea.
The dialectic method provisions of scientific cognition of social and legal phenomena, its laws and categories lay the foundation for the methodology of the study of criminal and legal characteristics of criminal intent. The study successively
applied such general scientific research methods as systems, historical, logical, functional, etc.
The criminal law of certain countries provides for an opportunity to determine the intent in certain types of intentional crimes. Determining criminal intent as an element of mens rea will allow determining the actual intent of crime and administering the appropriate type and amount of penalty.
Criminal intent should be viewed as substantial and outlined features of a conscious imaginary image of the future desired result, which determines the orientation and ordering of various actions, aimed at the commission of a crime. Since criminal intent affects the degree of the criminal act, the legislator can recognize it as a classifying element in certain corpora delicti. Criminal motive and criminal intent are different elements of mens rea, which require separate determination during crime investigation.

Key words: corpus delicti, mens rea, guilt, criminal intent, motive of crime, intention, classification of crime, crime result.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

  G Analytics
разработка сайта веб студия