UA EN

Анотації до статей 2019

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15


УДК 340.1

Сунєгін С. О. Правова система: проблеми ефективності в контексті сучасних тенденцій правового розвитку.
Стаття присвячена дослідженню проблем ефективності правової системи в контексті основних тенденцій сучасного правового розвитку. Наголошується, що сучасні тенденції правового розвитку свідчать про спроби суб’єктивного втручання у внутрішню логіку та закономірності функціонування всієї системи соціальних регуляторів. Обґрунтовується думка, що ефективність правової системи залежить насамперед від єдності та цілісності континууму соціальної нормативності, який має об’єктивно-суб’єктивний вимір.
Ключові слова: правова система, мораль, соціальна нормативність, особистість, свідомість, правопорядок, законодавство.

Sunegin S. The legal system: problems of efficiency in the context of modern trends of legal development.
The article is devoted to the study of the problems of the efficiency of the legal system in the context of the main trends of modern legal development. In particular, as the main trends of modern legal development, it is proposed to distinguish the following: 1) strengthening of legal regulation of both private and public relations, which is expressed, in particular, in the growth of the legal and regulatory array or the number of legal acts of various legal force governing the relevant social relations; 2) universalization and unification of law, which increasingly acquire a multidimensional, internally contradictory nature, and are most pronounced in the economic sphere of public life; 3) strengthening and, at the same time, complicating
the interconnection and interaction of international, regional and national law; 4) the tendency of politicization of law both at the international and national levels.
The indicated tendencies of legal development testify to attempts of subjective interference in internal logic and regularities of functioning of the whole system of social regulators. Summarizing their content, we can state the presence of a peculiar paradox, namely: on the one hand, social relations are increasingly formalized with the help of law at all its levels, and on the other – law as a special socio-regulatory system is increasingly losing its credibility in public life, which, as practice shows, is not improved by the adoption of all the «best» and «best» laws. This paradox is complicated by the fact that it is not authoritarian and totalitarian, but democratic political regimes, within the scope of which are increasingly exacerbated by external social contradictions and conflicts, and internal states of consciousness of individuals, which are increasingly difficult to cope with the proper (positive) socio-regulatory impact in general. Law, like any other socio-normative system objectively functioning in society, reproduces in its content a definite value matrix of a positive organization of social life that has a hierarchical structure. The specific content of this matrix at the national level is determined primarily at the level of the constitution as the highest legal force and the most authoritative act in any state, and is detailed in the norms of sectoral legislation, which formalize a certain legal regime of the exercise of rights and obligations of participants in the relevant relations. The main problem is that the value scale of social and individual development, presented in modern democratic law and reproduced in the work of many other social institutions, not only does not take into account the objectively functioning complex organization of human life, but also involves a very simplistic, primitive and essentially false way of achieving the so-called «welfare society».
The effectiveness of the legal system, that is, its real ability to ensure the law and order in society and public life, depends not only on the degree of formal consolidation and reflection in the content of the legal norms of the general metanormative principles of organization of human co-existence (for example, freedom, equality, justice, etc.), but also the direct perception and awareness of their content on the part of individuals as such, which corresponds to the unity of their
integral socio-cultural tradition and most fully and precisely consistent with the complexity and multi-dimensionality of social life in general. The legal system, taking into account the social dimension of its regulatory and protective influence,
is objectively unable to independently or autonomously of other social regulators to provide a real legal order in society and its progressive development. Indeed, in a society in which the moral principles and concepts (for example, conscience, shame, responsibility, honor, etc.) have lost their unity and clearly understood by the majority of its representatives meaning, the rule of law exists only as a certain simulacrum, and not a real phenomenon, because its basis in this case can be only state-power coercion.

Key words: legal system, morality, social normativism, personality, consciousness, law and order, legislation.

УДК 340.1

Тарахонич Т. І. Правовий моніторинг як один із шляхів вдосконалення правового регулювання.
Автором розглядаються поняття категорії «моніторинг». Звернено увагу на різні підходи до розуміння сутності правового моніторингу. Аналізуються його особливості та визначаються суб’єкти правового моніторингу. Звернено увагу на принципи здійснення правового моніторингу.

Ключові слова: регулювання, правове регулювання, механізм правового регулювання, моніторинг, правовий моніторинг, суб’єкти правового моніторингу.

Tarakchonych T. Legal monitoring as one of the ways to improve legal regulation.
The author considers the notion of the category «monitoring». The author’s attention is drawn to different approaches to understanding the essence of legal monitoring.
As a result of the analysis of legal monitoring, the author determined as essential features of legal monitoring: carrying it out in various spheres of legal life; providing legal monitoring by the relevant actors; using of various means (observation, collection, analysis of information); the purpose of legal monitoring is to provide recommendations, conclusions on optimization of activity, increase its effectiveness and effectiveness; the subject of legal monitoring may be different legal phenomena and processes.
The author defines as subjects of legal monitoring: bodies of state power, local self-government, public organizations, civil society institutions, scientific community, etc. Attention is paid to the fact that legal monitoring will promote thorough analysis and expert assessment of regulatory acts, will provide an opportunity to distinguish the priority directions of the implementation of regulatory influence, to predict the possible consequences of certain acts, promote the balance between the process of adoption of the relevant act and its implementation in practice.
The attention is also paid to the methodological tools for ensuring legal monitoring.
The principles of the implementation of legal monitoring are analyzed. In the process of legal monitoring, both general scientific and special principles are used, which differ both in their content and in significance, namely: principles of legality, objectivity, complexity, scientific, professionalism, etc.
Among the special principles of the implementation of legal monitoring, the following principles are singled out: completeness, reasonableness, rationality, determinism, etc.

Key words: regulation, legal regulation, mechanisms of legal regulation, monitoring, legal monitoring, subjects of legal monitoring, principles of legal monitoring.

УДК 340.12

Теремцова Н. В. Особливості юридичної відповідальності суб’єктів приватного права.
Проблема юридичної відповідальності в контексті суб’єктів приватного права не в повному обсязі висвітлена на сторінках як вітчизняної, так і зарубіжної юридичної наукової літератури. Проблема юридичної відповідальності, незважаючи на те, що вона обговорюється протягом декількох десятків років, не втратила своєї актуальності і в даний час. В статті автор доводить та дає поняття щодо видів відповідальності та поняття юридичної відповідальності.

Ключові слова: держава, суспільство, юридична відповідальність, обов’язок, реалізація санкцій, суб’єктивне право, примус, приватне право, суспільний порядок.

Teremtsova N. The features of legal responsibility of private law subjects.
In the article, the author proves and gives the concept of types of responsibility and the concept of legal responsibility. The problem of legal liability in the context of private law subjects not fully covered in the pages of both domestic and foreign legal scientific literature. The problem of legal liability, even though it is discussed for several decades, has not lost its relevance now.

Key words: state, society, legal responsibility, duty, implementation of sanctions, subjective law, coercion, private law, public order.

УДК 340.134 : 342

Тернавська В. М. Місце і роль правового моніторингу та правової експертизи в системі засобів правової політики.
Стаття присвячена дослідженню природи юридичних засобів, за допомогою яких формується якісна та ефективна правова політика держави. Аналізуються різні інтерпретації понять «правовий моніторинг» і «правова експертиза». Визначаються способи і прийоми, що застосовуються під час моніторингу й експертизи фактичного стану законодавчої бази, які в сукупності сприяють підвищенню якості нормативно-правових актів та дозволяють проводити всебічний аналіз і прогнозування подальшого розвитку національної правової системи, де належним чином мають бути забезпечені основоположні права і свободи людини і громадянина. Наголошується на шкідливості нехтування прийомами моніторингу та експертизи, оскільки це призводить до ступору дії як самого нормативно-правового акта, так і до гальмування розвитку тих суспільних відносин, які цей правовий акт покликаний врегульовувати. Робиться висновок про те, що правовий моніторинг та правова експертиза є ефективними засобами формування і реалізації правової політики держави, дія яких спрямована на забезпечення належної якості нормативно-правових актів, що приймаються, та їх практичну реалізацію. Відзначається значення правового
моніторингу для демократизації державного управління, поінформованості громадськості про нормативні засади та стан розвитку правового життя, а також для підвищення рівня правосвідомості і правової культури суспільства. Пропонується активізувати роботу науки конституційного права у напряму розробки концепції удосконалення нормотворчого процесу з метою вирішення сучасних проблем розвитку національного законодавства, на підставі якої має бути розроблено відповідний закон, яким передбачатиметься обов’язковість проведення правового моніторингу і правової експертизи як на стадії проектування законних та підзаконних нормативно-правових актів, так і на стадії правозастосування.

Ключові слова: правова політика, конституційно-правова політика, правові засоби, правовий моніторинг, правова експертиза.

Ternavska V. The place and role of legal monitoring and legal expertise in the system of means of legal policy.
Modern legal policy of Ukraine has a row of strategic tasks, however all of them are sent to the achievement of general aim – modernizations of the national legal system, where legal means of arrangement of different spheres of activities of society will be used for the sake of the proper providing the legality and legal order, terms of free development of personality and realization in a complete measure his constitutional rights and freedoms. At the same time, analyzing the state of legal life of Ukrainian society, it is possible to mark low efficiency of legal tools. The reason is seen in not high quality of rule-making process that takes place without the proper analysis of the
state of socio-economic relations, consideration of the necessities of new post-industrial society, changes in public consciousness. Respectively, one of the priority directions of legal policy, in particular constitutional and legal policy, there should be an improvement of rule-making activity of public and local self-government authorities. The search of ways of improvement of rule-making process acquires the special actuality of the question of legislative determining and fixing the bendiness of the legal monitoring and legal expertise as effective means of realization of legal policy of the state on the stage of planning the normative and legal acts and also after they have inured.
The article is dedicated to the research of nature of legal means that assist to forming a quality and effective legal policy of the state. The different interpretations of concepts «legal monitoring» and «legal expertise» are analyzed. There determined
the methods and techniques that are used during the monitoring and expertising the actual state of legislative base, which jointly assist to increasing the quality of normative and legal acts and allow to conduct a comprehensive analysis and prognostication of the subsequent development of the national legal system, where the fundamental rights and freedoms of man and citizen should be properly provided. It is marked on harmfulness of ignoring the techniques of monitoring and expertise because it results in a stupor of action of normative and legal act and inhibits a development of those public relations, which this act is intended to regulate.
There concluded that the legal monitoring and legal expertise are effective means of forming and realizing the legal policy of the states, which aims to ensure the proper quality of normative and legal acts, that are accepted, and their practical realization. The value of the legal monitoring is marked for democratization of state administration, public awareness about normative basis and state of development of legal life, and also for the increasing the level of sense of justice and legal culture of society on the whole.
It is suggested to activate a work of constitutional law science at direction of developing a conception of improving the rule-making process with the aim of solving the modern problems of national legislation development, on the basis of which a corresponding law should be worked out that will provide for the binding nature of legal monitoring and legal expertise both on the stage of planning the legal and subordinate normative and legal acts and on the stage of enforcement.

Key words: legal policy, constitutional and legal policy, legal means, legal monitoring, legal expertise.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

  G Analytics
разработка сайта веб студия