UA EN

Анотації до статей 2019

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15


УДК 340.1

Чепульченко Т. О. Права людини як мета та межі правотворчості.
У статті підкреслюється, що регулюванню відносин у суспільстві перешкоджають чимало факторів, таких, як колізії і прогалини у праві, невідповідність нормативно-правових приписів реальним потребам і очікуванням громадян тощо. Для подолання вказаного необхідним є постійне вивчення динамічного законодавства, контроль за цими змінами та відповідністю їх реальним умовам життя суспільства, особливо, правам та свободам людини. Звертається увага на відсутності чітких уявлень про стан усього законодавчого масиву, формально діючого в Україні. Мова йде не тільки про існування чи відсутність закону з певного питання, а передусім про його відповідність сьогоднішнім умовам та поставленій меті, яка має принести соціально корисний результат, а також слугувати якісному забезпеченню та захисту основних прав людини. У зв’язку з цим наголошується на необхідності
врахування наукового обґрунтування термінів та категорій, які застосовуються суб’єктами правотворчості.
Підкреслюється, що права людини – це мінімум загальносоціальних, загальнолюдських та загальнодемократичних вимог до правового та соціального становища кожної особи. Категорія прав людини діє виключно у стосунках між людиною і владою. Права людини – це межі влади. Вони визначають ту сферу життєдіяльності людини, в яку державна влада не може втручатись, і ті обов’язки, які має держава щодо людини. У даному контексті автор згадує межі природності і моральності, які роблять закон правовим. А закон буде правовим, якщо законодавець адекватно відобразить волю народу.

Ключові слова: влада, держава, закон, права людини, правотворчість.

Chepulchenko T. Human rights as the goal and limits of law-making.
The article emphasizes that the regulation of relations in the society is hampered by many factors, such as conflicts and gaps in law, inconsistency of legal regulations with real needs and expectations of citizens, etc. In order to overcome the above, it is necessary to constantly study the dynamic legislation, monitor these changes and comply with their real conditions of life of the society, especially human rights and freedoms.
The main features of the effectiveness of legal norms are determined: the measurement of effectiveness is related to the establishment of how legal rules ensure the implementation of the goals set by the authorities; the main measure of the effectiveness of the legal norm is the purpose for which the norm was created.
Attention is drawn to the lack of clear ideas about the state of the entire legislative array formally operating in Ukraine. It is not only about the existence or absence of a law on a particular issue, but above all about its compliance with today’s conditions and goals that should bring a socially beneficial result, as well as serve the quality of the protection and protection of fundamental human rights.
In this regard, it is emphasized on the need to take into account the scientific substantiation of the terms and categories used by actors of law-making. Practice shows that not always rapid law-making processes in the state consider scientific
principles and other important principles that give rise to ambiguous understanding of legal requirements and, accordingly, lead to a violation of basic human rights.
In this regard, it is emphasized that the rule of law is characterized by the quality of the law, which should be fair, humane, to establish the inalienable natural rights of every person: the right to life, to freedom, to personal integrity.
In this context it is noted that freedom is not absolute. It allows a limitation, that is, it has a certain degree. This measure should be equal to everyone.
It is emphasized that human rights are the minimum of general social, universal and general democratic requirements to the legal and social status of each person. The category of human rights is exclusively in the relationship between man and authority. Human rights are the limits of power. They define the sphere of human life in which state power cannot interfere with those duties that the state has in relation to a person. In this context, the author mentions the limits of naturalness and morality that make the law legal. And the law will be legal if the legislator adequately reflects the will of the people.

Key words: power, state, law, human rights, law-making.

УДК 342

Шевчук О. А. Конституційно-правовий аспект регулювання суспільних відносин актами центральних органів виконавчої влади.
У статті автор розглядає правову природу та механізм створення підзаконних нормативно-правових актів центральних органів виконавчої влади. Визначено конституційно-правові засади такої нормотворчості, її функціональне призначення та роль у регулюванні суспільних відносин. Констатовано ряд законодавчих недоліків у сфері регулювання даного процесу, проте визначено, що такі недоліки не носять системного характеру та не становлять значної проблеми при регулюванні суспільних відносин актами центральних органів виконавчої влади.

Ключові слова: законодавство, виконавча влада, регулювання, нормативно-правовий акт.

Shevchuk O. The constitutional and legal aspect of regulation of social relations by acts of central executive authorities.
One of the most important areas of reforming the system of executive authorities is to improve the quality of procedures for the issuance of legal acts, since the high level of legal support for the development of social processes is a guarantee of effective provision of public management and social services to citizens. A crucial role in ensuring a coherent and effective functioning of the state machinery belongs to the executive. Acts of central executive authorities are the result of deliberate activities aimed at establishing, changing or abolishing legal norms, consolidating individual and regulatory requirements for the purpose of solving problems and performing
functions of such bodies. They act in writing and officially binding on the territory of Ukraine acts of public administration and are of a subordinate nature.
Much of the regulation of social relations is carried out through acts of central executive authorities. Moreover, the spectrum of such relations is quite comprehensive and is intended to implement state policy in politics in various spheres of social life (social, scientific, technical, economic, cultural, etc.).
With the adoption of the latest changes to the Constitution of Ukraine designed to approve the implementation of the strategic course of the state to acquire Ukraine’s full membership in the European Union and in the North Atlantic Treaty Organization, new tasks are being posed to the central executive authorities not only to establish a high level of legality while regulating social relations, but also to harmonize the internal regulation of social relations with high standards of the European community. In order to achieve this goal, the principle of observance of the rule of law in the course of the adoption of regulatory acts of central executive authorities needs to be firmly established.
Although current legislation in Ukraine contains a number of specific shortcomings, both at the constitutional and legislative levels, such shortcomings are not of a systemic nature, but they do not pose a significant problem in regulating public relations by acts of central executive authorities.

Key words: legislation, executive power, regulation, normative-legal act.


РУБРИКА «СЛОВО МОЛОДИМ»

УДК 340

Шуневич К. А. Право на справедливий суд при організації та проведенні судової експертизи.
У статті аналізуються елементи права на справедливий суд, закріпленого у ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, які відіграють важливу роль при організації та проведенні судової експертизи: рівність сторін, змагальність сторін і свобода надання доказів, право на захист та принцип правильного вирішення спору і встановлення обґрунтованості кримінального обвинувачення. Реальна дія права на справедливий суд виступає ключовою гарантією забезпечення швидкого, повного та неупередженого здійснення судочинства як в кримінальному, так і в цивільному та інших процесах, слугує передумовою правильного вирішення справи та забезпечення виконання завдань, зазначених у процесуальному законодавстві.
Обґрунтовується, що ефективність дотримання права на справедливий суд серед іншого ілюструє процедура організації та проведення судової експертизи, можливість вибирати експерта для проведення експертного дослідження в конкретному кримінальному провадженні, дієвість прав учасників судового провадження щодо можливості брати участь у проведенні експертизи та допиті експерта. Оскільки ефективність організації і проведення судової експертизи є важливим фактором для вирішення справи по суті судом та ухвалення правосудного рішення, наголошується на необхідності імплементації європейських стандартів при регламентації організації та проведення судової експертизи.

Ключові слова: судова експертиза, справедливість, змагальність, рівність сторін, висновок експерта, практика ЄСПЛ.

Shunevych K. The right to a fair trial in organization and conduction of forensic expertise.
Main elements of the right to a fair trial are established by Article 6 of the European Convention on Human Rights. Such provisions as equality of arms, competition between the parties and the freedom to provide evidence, the right to protection, the principle of a proper resolution of a dispute and the establishment of the validity of a criminal prosecution are playing an important role in the organization and conduction of forensic expertise. The realization of the right to a fair trial is the key guarantee of prompt, full and impartial and ministration of justice in both criminal and civil processes. It also ensures the correct resolution of the case and the fulfillment of the tasks, specified in the procedural law.
The right to a fair trial can be considered in two ways. On the one hand, it is possible to appoint a proper forensic expertise, as well as a complete, comprehensive and objective assessment of the expert’s opinion and its verification only with the effective realization of the right to a fair trial. On the other hand, the conduct of forensic expertise in a particular court proceeding in accordance with the requirements of the legislation indicates that the principle of ensuring the right to a fair trial is fully implemented in this part.
In the article, the researcher analyzed the practice of the ECHR, in which the Court formed certain rules of court proceedings, that directly or indirectly have relate to the institution of forensic expertise in the context of ensuring the right to a fair trial. ECHR practice proves that the human right to a fair trial is the cornerstone of the rule of law in a democratic society and its goal is the proper and fair administration of justice. Therefore, it is impossible to ensure effective rule of law in the state, where there is the absence of the real exercise of the right to a fair trial.
The author claims that the procedure of the forensic expertise organization, the ability of parties to choose experts in the criminal proceedings, the opportunity of parties to participate in the conduction of forensic expertise and possibility to interrogate experts show the effectiveness of the right to a fair trial. Since the effectiveness of the organization and conduction of forensic expertise is an important factor in resolving
the case by the court, the researcher emphasizes the need to implement European standards of organization of forensic expertise.

Key words: forensic expertise, fairness, adversity, equality of arms, expert opinion, ECHR practice.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

  G Analytics
разработка сайта веб студия