UA EN

Анотації до статей 2019

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15


УДК 340.132

Кравчук К. Г. Правовий статус судів як суб’єктів правотворчості: правові аспекти моніторингу.
У праці розкрито актуальність наукового пізнання правового статусу судів як умови їх участі у правотворчій діяльності. З’ясовано філософське та наукове підґрунтя наукового дослідження правового статусу судів. Узагальнено наукові погляди вчених, які стосуються розуміння правового статусу судів. Доведено, що сучасний стан наукової розробки проблем правового статусу судів як умови здійснення ними правотворчої діяльності свідчить про епізодичність зазначених досліджень, оскільки наукове вивчення вказаних питань здійснювалось опосередковано через науковий аналіз інших суміжних правових явищ і процесів. Як результат, у сучасній вітчизняній юридичній науці відсутні комплексні дослідження питань змісту та сутності правового статусу судів в механізму правотворчої діяльності. Автором визначено особливості правового статусу судів України як суб’єктів правотворчості.

Ключові слова: правовий статус, правовий статус судів, судова практика, правотворчість, правотворча діяльність, участь судів у правотворчій діяльності.

Kravchyk K. Legal status of courts as subjects of law-making: legal aspects of monitoring.
Complexity and comprehensiveness of the study of the theoretical and legal aspects of the activity of the courts of Ukraine in the mechanism of domestic law-making is possible subject to the thorough knowledge of the phenomenon of the legal status
of the court, the constituent element of which is the competence in the area of the administration of justice and participation in lawmaking. Legal status as an important legal institution determines the specifics of the functioning of certain subjects of law. The analysis of the legal status of the courts of Ukraine, its content and the nature of its implementation within the framework of judicial activity is essential for the knowledge and complex characterization of their role in law-making activity, since the courts themselves are the only bodies for the administration of justice in the state, whose activities are primarily aimed at protecting rights, freedoms and legitimate interests of subjects of law. At the same time, the study of the legal status of the courts of Ukraine through the prism of its legal monitoring will make it possible to determine their place and role in the system of lawmaking actors and the mechanism of law-making activity, which has a significant theoretical and practical significance for improving law-making activity, increasing the level of procedural-subjective the principles of its implementation, as well as clarification of their legislative competence in the administration of justice.
The paper reveals the relevance of scientific knowledge of the legal status of courts as a condition for their participation in law-making activities. The philosophical and scientific basis of scientific research of the legal status of courts is found out. The scientific views of scientists concerning the understanding of the legal status of the courts are summarized. It is proved that the current state of scientific development of the problems of the legal status of courts as a condition for their implementation of law-making activity testifies to the episodicity of these studies, since the scientific study of these issues was carried out indirectly through a scientific analysis of other related legal phenomena and processes. As a result, in modern native legal science, there are no comprehensive studies of the content and essence of the legal status of courts in the mechanism of law-making activity. The author defines the peculiarities of the legal status of the courts of Ukraine as subjects of law-making.
Legal status of courts as subjects of law-making: 1) represents a special complex of legal competences of the abovementioned subjects regarding the determination of law-making activity, its further influence on it and the achievement of the law-making result; 2) characterized by a two-sided approach of understanding, according to which, on the one hand, the legal status of the court determines exclusively the actual status of the subject in the legal relationship, characterizing its role in law-making, and on the other hand, is based on understanding of the legal status as a category consisting of a set of elements , which determine the legal status of the court in the system of law-making legal relations.

Key words: legal status, legal status of courts, jurisprudence, law-making, law-making activity, participation of courts in law-making activity.

УДК 340.12

Кубко А. Є. Державні інтереси і права людини: деякі питання співвідношення.
Стаття присвячена питанням державних інтересів у контексті співвідношення державних інтересів із правами людини. У статті окреслюється правова природа державних інтересів з точки зору проблеми їх співвідношення із засадами прав людини, їх захистом і гарантіями. Державні інтереси розглядаються як визнані державою в актах вищої юридичної сили інтереси, які спрямовані на забезпечення загальних потреб суспільного характеру. Такі інтереси отримують реалізацію із використанням державно-правових засобів. Задоволення цих потреб забезпечує умови для реалізації прав особи. Тому здатність державних інтересів забезпечити реалізацію приватних прав широкого кола осіб виступає важливою ознакою дійсних державних інтересів, що відмежовує їх від суміжних понять, таких, як вузьковідомчі інтереси, інтереси посадових осіб, органів влади та ін.

Ключові слова: інтереси, державні інтереси, права людини, державна влада.

Kubko A. The Interests of the State and the Human Rights: Some Issues of Interrelations.
The article is dedicated to the issues of the state interests in the context of their interrelation with the human rights. The modern trends giving rise to the topicality of the matter of the protection of the state interests are analyzed. In the current circumstances in which the state faces threat to the national sovereignty, territorial integrity and security the state interest protection is one of the priorities to be achieved in the law and the law-enforcement activities of the state. In the legislation the role of the state interests’ notion is increasing. To attain effective protection of the state interests the lawmaker and the governmental authorities have to apply the restrictions on as well as the interference with the human rights and freedoms. At the same time it is the human rights and their safeguards which constitute one of the basic legal values in the domestic legal order as well as from the perspective of the international community. The state’s powers aimed at the state interests protection often come into a conflict of some kind with the human rights, with the safeguards of these and with the process of their enforcement. The balance between the protection of the state interests and the respect for the human rights is the core issue. The article addresses the nature of the state interests. The process of the state activities aimed as the state interests protection frequently faces the risk that these interests are not correctly identified and are substituted with the adjacent, quasi-state interests such as the interests of the separate governmental authorities, officials, state companies, etc. resulting in groundless restrictions of the human rights by the state and disregard, at the same time, of the genuine state interests. The state interests justifying the state’s interference with the human rights are the interests based on the public needs, recognized by the state in its laws of the supreme legal force and capable of being attained through lawful mechanisms by the state. Such public needs which give rise to the state interests should be of the general importance that is capable of securing conditions for implementation of the human rights of the wide range of individuals.
From this perspective the ability of the state interests to secure at least indirectly i.a. the realization of the human rights due to achievement of the public needs the respective state interests are based on serves as an indication of the genuine state
interest which is of public importance and is to be implemented in the legal order.

Key words: interests, state interests, human rights, state power.

УДК 340.1

Львова О. Л. Критерії моральності і природності у сучасному правотворенні.
У статті наголошується на актуальності вивчення питання праворозуміння, зокрема, у контексті розмежування категорій «право» і «закон», розуміння природного, морального та справедливого. Історія доводить, що кризи у державно-правових процесах породжуються, передусім, кризами моралі, які беруть свій початок з людини чи групи людей, на яких лежить тягар відповідальності за свій народ. У зв’язку з цим, суб’єкт правотворчості своєю головною метою має таке подвійне завдання: 1) співвідносити свою особистість
і внутрішні моральні якості з соціокультурним, моральним контекстом суспільного життя конкретного народу; 2) здійснювати спостереження та моніторинг права, що де-факто, природно або в силу традиції чи звичаїв існує
у суспільних відносинах, і формалізувати його у вигляді конкретних правових норм з метою консолідації суспільства й захисту природних прав людини.
Підкреслюється законодавче визначення моралі як системи етичних норм, правил поведінки, що склалися у суспільстві на основі традиційних духовних і культурних цінностей, уявлень про добро, честь, гідність, громадський обов’язок, совість, справедливість. Щодо природності в юридичній літературі говориться, що універсальним критерієм для діагностування соціальних патологій є критерій протиприродності.
Як висновок констатується, що право є об’єктивною реальністю, що визначається загальносуспільним усвідомленням морального, справедливого, природного та істинного, що приносить благо як окремому індивіду, так і суспільству.

Ключові слова: верховенство права, закон, критерій, мораль, право, природність.

Lvova O. Criteria of morality and naturalness in modern law-making.
The article emphasizes the relevance of the study of the problem of legal thinking, in particular, in the context of the delineation of the categories of «right» and «law», an understanding of the natural, moral and just. History proves that crises in state-legal processes are generated, first of all, by the crises of morality that originate from a person or group of people who bear the burden of responsibility for their people. In this regard, the subject of law-making has its main objective as a dual task: 1) to correlate his personality and internal moral qualities with the sociocultural, moral context of the social life of a particular people; 2) monitor and monitor the law that de facto, naturally or by virtue of tradition or custom, exists in public relations, and formalize it in the form of specific legal norms for the purpose of consolidating society and protecting natural human rights.
At the same time, the markers of such conformity must become well-founded criteria, the main among which we consider the criteria of morality and naturalness, which are criteria of truth, which is not denied, since it does not depend on consciousness and human activity. The legislative definition of morality as a system of ethical norms, rules of conduct in society based on traditional spiritual and cultural values, notions about goodness, honor, dignity, public duty, conscience, and justice are underlined.
Regarding naturalness in the legal literature it is stated that the universal criterion for diagnosing social pathologies is the criterion of antinality: «all that is unnatural is a social pathology, that is evil».
Taking into account these criteria, the article analyzes the text of the draft of such documents of the Ministry of Education of Ukraine as the Strategy for the Promotion of Gender Equality and Non-Discrimination in the Field of Education «Education: Gender Dimension-2021» and the current Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine «On Approval of Instructional and Methodological Materials for experts to conduct expert reviews of electronic versions of textbooks». In this case, neither the criterion of naturalness nor the criterion of morality has become a standard
and a measure of law-making activity of the Ministry of Education and Science, and the criterion of non-discrimination and gender dimension, which contravenes the moral principles of society and violates the right of parents to the education of their own children according to their ideological beliefs and duty Parents influence the educational process.
As a conclusion, it is stated that the right is an objective reality, which is determined by the general social consciousness of moral, just, natural and true, which brings benefits both to an individual and to society in general.

Key words: rule of law, law, criterion, morality, law, naturalness.

УДК 340.1

Макеєва О. М. Інформаційна функція правового моніторингу.
У статті досліджуються теоретико-правові аспекти інформаційної функції правового моніторингу. Зазначено, що правовий моніторинг розглядається як система інформаційних спостережень, що дає можливість аналізувати і оцінювати: результати законопроектної діяльності (правотворчий процес); якість нормативних правових актів, прийнятих правотворчим органом відповідно до наданої йому правотворчої компетенції; ефективність практичної
дії нормативно-правових актів, їх реалізації (правозастосовний процес). Доведено, що інформаційна функція правового моніторингу є механізмом контролю за збором, аналізом та узагальненням інформації про стан законодавства; системою спостережень з метою аналізу й оцінювання якості НПА, забезпечення їх ефективності.

Ключові слова: правовий моніторинг, функція, інформаційна функція, ефективність законодавства, нормативно-правові акти, інформаційне суспільство.

Makeyeva O. Information function of legal monitoring.
In today’s conditions of information and legal development of Ukraine, legal monitoring is necessary for the implementation of the rule of law principle, improving the quality of political and legal decisions and transparency of law-making activity, reducing the level of contradictory legislation, achieving the stability of legal policy, raising the level of legal awareness and legal culture of the population, streamlining activities in the field of lawmaking, ensuring a unified legal space of the state and increasing the effectiveness of law enforcement practices tics. With the help of legal monitoring, one can solve the main task, which is to assess the quality and effectiveness of the NPA, predict the legal regulation of social relations, determine the specific legal, organizational, institutional and other measures to ensure it. Full-scale enforcement of this function creates the necessary situation for the implementation of other functions of legal monitoring, which ensure its influence on the mechanism of legal regulation of social relations.
The article deals with the theoretical and legal aspects of the information function of legal monitoring. It is noted that legal monitoring is considered as a system of information observation, which makes it possible to analyze and evaluate: the results of legislative activity (law-making process); the quality of normative legal acts adopted by one or another lawmaking body in accordance with the law-making competence granted to it; effectiveness of practical action of normative legal acts, their implementation (law enforcement process). It is proved that the information function of legal monitoring is the mechanism of control over the collection, analysis and generalization of information on the status of legislation; a system of observations for the purpose of analysis and evaluation of the quality of NSA, their effectiveness. The implementation of this function is ensured by the activities of state bodies, which involves the systematic generalization and systematization of legal information; the algorithm of action for determining priorities, planning, methods of information gathering, crosschecking information, reporting, information analysis.

Key words: legal monitoring, information function, efficiency of legislation, normative legal acts, information society.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

  G Analytics
разработка сайта веб студия