Анотації до статей 2016

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17


УДК 341.4

Гамбаров Г. Д. Функції норм актів м’якого права в міжнародно-правовому механізмі у боротьбі зі злочинністю в фінансовій сфері.

Акти м’якого права у вигляді резолюцій міжнародних організацій займають важливу роль у нормативному механізмі співробітництва. Вони наділені специфічними функціями. Серед них можна виділити доправові функції, функції «право плюс» та параправові функції. Автор досліджує кожен зі згаданих видів у контексті співробітництва у боротьбі зі злочинністю в фінансовій сфері. Особлива увага приділена резолюціям Генеральної Асамблеї Організації Об’єднаних Націй, рішенням Організації економічного співробітництва та розвитку й актам Міжнародної групи з протидії відмиванню брудних грошей (ФАТФ). Автор констатує виключну важливість відповідних норм у механізмі нормативного забезпечення співробітництва у боротьбі зі злочинністю в фінансовій сфері.

Ключові слова: м’яке право, акти міжнародних організацій, функції, злочинність у фінансовій сфері.

Гамбаров Г. Д. Функции норм актов мягкого права в международно-правовом механизме по борьбе с преступностью в финансовой сфере.

Акты мягкого права в виде резолюций международных организаций занимают важное место в нормативном механизме сотрудничества. Они наделены специфическими функциями. К последним можно отнести доправовые функции, функции «право плюс» и параправовые. Автор исследует каждый из упомянутых видов в контексте сотрудничества по борьбе с преступностью в финансовой сфере. Особое внимание уделено резолюциям Генеральной Ассамблеи Организации Объединенных Наций, решениям Организации экономического сотрудничества и развития и актам Группы разработки финансовых мер борьбы с отмыванием денег (ФАТФ). Автор констатирует исключительную важность соотвествующих норм в механизме нормативного обеспечения сотрудничества по борьбе с преступностью в финансовой сфере.

Ключевые слова: мягкое право, акты международных организаций, функции, преступность в финансовой сфере.

Gambarov G. Functions of Norm of Acts of Soft Law in International and Legal Mechanism of Counteracting Criminality in Financial Area.

In contrast to the agreed sources listed in the ICJ Statute, state practice inside and outside international organizations, increasingly has placed normative statements in non-binding political instruments such as declarations, resolutions, and programs of action, and has signaled that compliance is expected with the norms that these texts contain. These instruments are referred as “soft law”. There is an active discussion on the question whether the practice of adopting them constitutes evidence of new modes of international law-making. Leaving aside this question, the author proposes to focus on the problem of functions of norms of acts of international organizations as a mode of soft law in the mechanism of international cooperation on counteracting criminality in financial area.

It is widespread approach to divide the functions of soft law on three main groups. They include pre-law, law-plus and para-law functions.

A pre-law function means that soft law instruments are adopted in accordance with the intention of further development of international norms in the future. In a situation where legal norms are unavailable or for other reasons inappropriate, acts of soft law give a possibility to provide normative guidance, to rise up mutual understanding and to form necessary political will for adoption of new international norms. It is admitted that the existence of this function of acts of soft law in the area of counteracting financial criminality could be demonstrated on the example of the UN GA resolutions concerning the financing of terrorism. Law-plus functions give a possibility to use norms of soft law as a tool for complementing of hard law and its proper interpretation in accordance with the intentions of states.  In addition, these functions help to create more or less coherent normative regimes in the context of normative regulation. The practical effects of these functions in the area of combating financial criminality could be illustrated by the example of the OECD Tax Information Exchange Agreement. Its provisions have been implemented in treaty norms of many states with the reservation that these norms should be interpreted in accordance to the official commentary on the articles of the OECD Tax Information Exchange Agreement. As a result, non-binding norms might seem like binding instrument of interpretation.

Para-law functions give the norms of soft law some characteristics of legal norms but without the possibility to change their nature and to transform them into binding norms. As a result, these norms exist as a substitute for hard law in the case of absence of binding norms. For example, norms of soft law may be a solution that can overcome deadlocks in the relation of states when efforts at firmer solutions have failed. In this context the author refers to the FATF Forty Recommendations as one of the most efficient instruments of soft law. The basis of para-law function of the FATF Forty Recommendation in the context of the EU – Ukraine relation is the Article 127(2) of the EU-Ukraine Association Agreement. It prescribes that each party shall make its best endeavors to ensure that internationally agreed standards for regulation and supervision in the financial services sector and for the fight against tax evasion and avoidance are implemented and applied in its territory. Such internationally agreed standards include the FATF Forty Recommendations. As a result, this reference transforms the provisions of the FATF Forty Recommendations into binding norms but with wide specter of discretion in their realization.

Key words: soft law, acts of international organizations, functions, criminality in financial area.

УДК 34.037

Гончар Д. В. Виконання нотаріусом своїх функцій як спосіб надання правової допомоги.

У статті розкривається роль і значення нотаріату як одного з правозахисних інститутів у сфері державного гарантування дотримання законності прав та інтересів кожної людини. Автор наголошує, що сутність нотаріальної діяльності полягає в посвідченні та підтвердженні певних прав і фактів, у юридичному закріпленні цивільних прав з метою запобігання можливим порушенням або є засобом захисту вже порушених прав. Робиться висновок, що, виконуючи свої функції, нотаріус відіграє важливу роль у реалізації особою права на правову допомогу.

Ключові слова: нотаріат, право на правову допомогу, громадянське суспільство, правозахисний механізм.

Гончар Д. В. Исполнение нотариусом своих функций как способ предоставления правовой помощи.

В статье раскрывается роль и значение нотариата как одного из правозащитных институтов в сфере государственных гарантий соблюдения законности прав и интересов граждан. Подчеркивается сущность нотариальной деятельности, которая состоит в удостоверении и подтверждении определенных прав и фактов, в юридическом закреплении гражданських прав с целью предотвращения возможным нарушениям или является способом защиты уже нарушенных прав. Делается вывод о том, что испольняя свои функции, нотариус играет важную роль в реализации гражданами права на правовую помощь.

Ключевые слова: нотариат, право на правовую помощь, гражданское общество, правозащитный механизм.

Honchar D. Performance of notary officer’s functions as a way of providing legal aid.

The article reveals the role and significance of notaries as one of legal advocacy organizations in the field of state guarantees for the due course of law as regards interests and rights of every person. The author emphasizes that the essence of notaries activity consists in certifying and confirming certain facts and rights, in statutory recognition of civil rights in order to prevent possible violations; this activity may also be a remedy for rights which have already been infringed. The article characterizes notaries as a body entitled to analyze requirements of the law and make conclusions as regards possibility or impossibility of applying a certain legislative provision in order to perform the functions delegated to it and implement the people’s expression of will. Also, the article has followed opinions of authors whose priority is the protection and security of people’s interests and rights. It presents an analysis of the current legislation regulating the number of notary officers in Ukraine, with account of the function of protecting interests and legitimate rights of physical persons and legal entities. The author has given a general characteristic of notary officer’s activity as a part of the legal institution providing legal aid. He also revealed the essence of modern notaries’ activities in Ukraine and the European Union.

Basing on the European experience of developed nations, the author concludes that most legal services in the civil circulation are provided by notary officers. It is their activity that shapes the system of legally credible evidence within the incontestable relationship which is of extraordinary significance for the continental law system. Notary officers play an important role in the practice of applying new legislation and they are delegated with the «function of ensuring active life of new codes of law».

Based on the author’s findings, it has been established that a notary officer is entitled to determine the limits of permitted activity in legal relationship governed by the law when there is a choice of several alternatives of legal behavior, and also when such legal relationship is unique. While analyzing the main tasks entrusted to notaries bodies, the article notes that the essence of notaries activity consists in certifying and confirming of certain rights and facts, as well as in statutory recognition of civil rights in order to prevent possible violations; alternatively, this activity may serve as a remedy for rights which have already been infringed.

The author concludes that by discharge of their functions, a notary officer plays an important role in implementation of a person’s right to legal aid. Today notaries faces the task of effectively ensuring extrajudicial remedy for protection of legitimate rights and interests of people, institutions, enterprises, organizations, territorial communities and the state, which is based on unified principles, forms and methods of organizing and implementing notaries activities in Ukraine.

Key words: notaries, right to legal assistance, civil society, human rights mechanism.

УДК 343.615

Гринь О. Д. До питання про змішану протиправність, що зумовлює кримінальну відповідальність, передбачену ст. 131 КК України.

Статтю присвячено аналізу сучасної практики боротьби зі злочинами у сфері професійної діяльності медичних працівників, пов’язаними із заподіянням спеціальних видів тілесних ушкоджень. Розглянуті особливості їх кваліфікації.

Вивчені критерії відмежування від суміжних складів злочинів. Було звернено увагу, що бланкетний спосіб викладення у статтях Особливої частини Кримінального кодексу України має свої вади, пов’язані передусім із нестабільністю вітчизняного регулятивного законодавства. Це породжує серйозні проблеми як теоретичного, так і практичного характеру. Повною мірою це стосується злочинів у сфері професійної діяльності медичних працівників, зокрема і норм ст. 131 КК України, якою передбачається відповідальність за неналежне виконання професійних обов’язків, що спричинило зараження вірусом імунодефіциту людини чи іншої невиліковної інфекційної хвороби.

Ключові слова: склад злочину, змішана протиправність, правопорушення, кримінальна відповідальність.

Гринь О. Д. К вопросу о смешанной противоправности, что обуславливает уголовную ответственность, предусмотренную ст. 131 УК Украины.

Статья посвящена анализу современной практики борьбы с преступлениями в сфере профессиональной деятельности медицинских работников, связанными с причинением специальных видов телесных повреждений. Рассмотрены особенности их квалификации. Изучены критерии отграничения от смежных составов преступлений. Было обращено внимание, что бланкетный способ изложения в статьях Особенной части Уголовного кодекса Украины имеет свои недостатки, связанные, прежде всего, с нестабильностью отечественного регулятивного законодательства. Это порождает серьезные проблемы как теоретического, так и практического характера. В полной мере это касается преступлений в сфере профессиональной деятельности медицинских работников, в том числе и норм ст. 131 УК Украины, предусматривающей ответственность за ненадлежащее исполнение профессиональных обязанностей, повлекшее заражение вирусом иммунодефицита человека или другой неизлечимой инфекционной болезнью.

Ключевые слова: состав преступления, смешанная противоправность, правонарушение, уголовная ответственность.

Grin O. On the question of mixed illegality which leads to criminal liability under Art. 131 of the Criminal Code of Ukraine.

Objective current practices need to reduce crime in the area of ​​professional medical workers associated with causing special kinds of injuries, makes the necessity for a detailed study of such compositions, especially their qualification criteria for delimitation of related offenses from the standpoint of modern conditions and scientific achievements. Particular this theme is treated in Article 131 of the Criminal Code of Ukraine, which assumed responsibility for the improper performance of professional duties, which caused infection with HIV or any other incurable infectious disease. In mixed wrongfulness crimes need to identify signs of specific types of non-criminal offenses in the classification of crimes under blanket disposition, requires compliance with specific elements of a non-criminal offense (administrative, disciplinary, etc.) and specific offenses. For example, the provision of Article 131 of the Criminal Code of Ukraine provides two direct objects: human health and health care procedure.

When installing signs «actus reus» mixed illegality procedure for establishing these signs should be installed depending on the specific type of banquet disposition. However, most of the practical problems arising in determining the characteristics causal link between the violations of special regulations established rules and effect socially dangerous acts.

The problem also arises in determining the list of special features and the set of qualifications which they must correspond to. For example, based on the disposition rules of Article 131 of the Criminal Code of Ukraine, the special subject of the crime is not only a medical and a pharmaceutical worker whose list and duties are clearly regulated by appropriate legislative branch, but also «other worker». This form of disposition inevitably creates problems for qualification.

In crimes with mixed illegality, guilt can be both deliberate and careless regarding aggravating effects that actually came in while it is a violation of regulations of the rules through which these criminal consequences may occur, committed only with direct intent.

Finally, we concluded that making skills with mixed illegality of crimes related to violation of the rules of regulatory, law enforcement bodies should consider as the basic element needed to have a correct legal assessment, the existence of a direct relation of all structural elements of non-criminal offense with all the elements of the offense as a whole, while establishing the elements of the offense of  non-criminal legal rules established by the special subject is very important for the correct classification of this type of crime.

Key words: «corpus delicti», mixed wrongfulness, offence, criminal liability.

УДК 340:342.9

Грінь А. А. Становлення інституту дискреційних повноважень органів виконавчої влади як індикатор розвитку правової системи.

У статті розглядаються особливості оцінки розвитку дискреційних повноважень органів виконавчої влади за допомогою категорії «правовий прогрес». Доводиться суперечливість стабільності і змінності в розвитку дискреційних повноважень органів виконавчої влади. Вказується, що правовий прогрес інституту дискреційних повноважень органів виконавчої влади неможливий без участі громадськості. Стверджується, що ступінь правового прогресу реалізації дискреційних повноважень можна визначити за допомогою оцінки реального стану забезпечення прав та інтересів об’єктів управління і гарантування верховенства права.

Ключові слова: правовий прогрес, дискреційні повноваження, органи виконавчої влади, критерії правового прогресу.

Гринь А. А. Формирование института дискреционных полномочий органов исполнительной власти как индикатор развития правовой системы.

В статье рассматриваются особенности оценки развития дискреционных полномочий органов исполнительной власти при помощи категории «правовой прогресс». Показаны противоречивость стабильности и изменчивости в развитии дискреционных полномочий органов исполнительной власти. Указывается, что правовой прогресс института дискреционных полномочий органов исполнительной власти невозможен без участия общественности. Утверждается, что степень правового прогресса реализации дискреционных полномочий можно определить с помощью оценки реального состояния обеспечения прав и интересов объектов управления и обеспечения верховенства права.

Ключевые слова: правовой прогресс, дискреционные полномочия, органы исполнительной власти, критерии правового прогресса.

Grin А. Formation of institute of discretionary powers of executive authorities as indicator of legal system development.

Legal «discretion» becomes not only an element and source of social progress but also provides creation of limits of administrative discretion application freedom by bodies of executive authorities during realization of discretionary powers. Legal progress rests upon recognition of executive authorities’ discretionary powers to be a social value, which is essential for existence of effective system of executive power. Discretionary powers of executive authorities are aimed onto the achievement and understanding of new possibilities and solving of the assigned objective problems – public interest.

Progress foresees also certain losses except the increase of possibilities. Changes within the framework of progress are unpredictable; sometimes their result may be contradictory to the objective. The features of legal progress of «discretion» show up through such its properties as «stability» and «invariability» of legal order, and also through «quality» of legal regulation, legal norms and procedures that result in the effect of «changeableness» of the legal system. «Changeableness» is not opposed to stability of legal regulation and formal definiteness, but also comes forward as means of its providing. Providing of stability allows to management objects to foresee the reaction of the state in the person of executive authorities and organize their activity considering it. Discretionary powers are the instrument of influence on social reality, that must be used accurately and opportunely exposing constructive potential.

It is natural that there are wide limits of discretionary powers of executive authorities during application of administrative discretion, if their decisions will be based on the clever reasoning for realization of social and economic policy. The changes of legal regulation efficiency because of discretionary powers application must be subjected to the complex evaluation by means of civil society not only from the point of view of goal achievement but also from the point of view of humanism. The degree of legal progress in legal system is determined by the estimation of the status of human rights observance and supremacy of law guaranteeing.

Quality of development of this institute may be estimated from the point of view of development of administrative law from position of legal progress. The basic criteria of legal progress is supremacy of law, interests of man, state, society. If the estimation of criteria allows asserting that they are followed, then it is possible to establish progress of administrative law in the complex of given legal system, or development in a public sphere, that resulted in legal regress. The last foresees finding out of reasons’ features and search of instruments and facilities for prevention of legal regress (degradations of the legal system) or elimination of its consequences.

Keywords: legal progress; discretionary powers; executive authorities; criteria of legal progress.

УДК 347.77; 347.78

Данилюк А. І. Цивільно-правовий захист прав інтелектуальної власності та його значення для соціального прогресу українського суспільства.

У статті досліджується значення цивільно-правового захисту прав інтелектуальної власності у процесі вирішення стратегічних завдань, що стоять перед Україною, у формуванні позитивного іміджу держави та виконанні нею своїх завдань перед людиною, що впливає в цілому на досягнення соціального прогресу.

Ключові слова: держава, захист прав, інтелектуальна власність, людина.

Данилюк А. И. Гражданско-правовая защита прав интеллектуальной собственности и ее значение для социального прогресса украинского общества.

В статье исследуется значение гражданско-правовой защиты прав интеллектуальной собственности в процессе решения стратегических задач, стоящих перед Украиной, в формировании положительного имиджа государства и выполнении им своих задач перед человеком, что в целом влияет на достижение социального прогресса.

Ключевые слова: государство, защита прав, интеллектуальная собственность, человек.

Daniluk A. Civil protection of the rights of intellectual property and its importance for the social progress of the Ukrainian society.

The article examines the importance of civil protection of intellectual property in the process of solving strategic tasks facing Ukraine. Ukraine has set itself the goal of creating an attractive investment market. However, this should be a need to address a number of obstacles that stand in the way. It is proved that the human right to results of intellectual and creative activity is a natural law. This right is subject to the private, civil-legal regulation. Protection and intellectual property rights should take into account the interests of socio-economic development and consumer protection. Protection and intellectual property rights should take into account the interests of socioeconomic development and consumer protection.

In Ukraine, should be introduced protection procedures necessary minimum rights that should allow for effective actions against any offense. They should also deter further violations of human rights and to grant judicial and administrative authorities powers to compel offenders to compensate the owner of the intellectual property rights lost profits, attorney fees and other damages. The role of the judiciary in the protection of intellectual property increases. Of particular importance is acquired as a result of the creation in Ukraine of a specialized court for intellectual property. Improving the enforcement of intellectual property rights should be implemented together with the reform of existing legislation. This improvement should be seen as one of the priorities towards social progress in developing Ukraine.

Key words: state, protection of rights, intellectual property, people.

УДК 341.411.4

Донченко О. І. Кримінально-правова охорона авторитету органів місцевого самоврядування в країнах СНД: порівняльно-правовий аналіз.

Статтю присвячено здійсненню порівняльно-правового аналізу кримінальної відповідальності за посягання на авторитет органів місцевого самоврядування у країнах Співдружності Незалежних Держав. Звернуто увагу на особливості регламентації інституту злочинів проти авторитету органів місцевого самоврядування у кримінальному законодавстві країн СНД. Визначено, що в цих країнах комплекс розглянутих злочинів має схожий зміст із українським, а деякі статті, що входять у нього, подібні до статей розділу ХV Особливої частини Кримінального кодексу України. Зазначено, що інститут злочинів проти авторитету органів місцевого самоврядування у КК України є дещо компактнішим, ніж такі комплекси в законодавстві країн СНД. Пропонується сприйняти позитивні моменти із законодавства цих країн (наприклад, деякі кваліфікуючі ознаки). Звернено увагу на те, що введення відповідних змін повинно мати необхідне кримінологічне обґрунтування.

Ключові слова: органи місцевого самоврядування, кримінально-правова охорона, зарубіжне законодавство.

Донченко Е. И. Уголовно-правовая охрана авторитета органов местного самоуправления в странах СНГ: сравнительно-правовой анализ.

В статье произведен сравнительно-правовой анализ уголовной ответственности за посягательства на авторитет органов местного самоуправления в странах Содружества Независимых Государств. Обращено внимание на особенности регламентации института посягательств на авторитет органов местного самоуправления в уголовном законодательстве зарубежных стран. Отмечено, что в этих государствах комплекс исследуемых преступлений по содержанию имеет сходст во с украинским, а отдельные статьи абсолютно идентичны статьям раздела ХV Особенной части Уголовного кодекса Украины. Отмечено, что институт посягательства на авторитет органов местного самоуправления в УК Украины выглядит более компактным, чем такие же комплексы в уголовном законодательстве стран СНГ. Предлагается учесть позитивные моменты из законодательства зарубежных стран (например, некоторые квалифицирующие признаки). Подчеркивается, что внесение соответствующих изменений должны быть криминологически обоснованы.

Ключевые слова: органы местного самоуправления, уголовно-правовая охрана, зарубежное законодательство.

Donchenko О. Criminal legal protection of local governments’ authority in the CIS: Comparative legal analysis.

The article is devoted to comparative legal analysis of the criminal liability for the infringement on the authority of local governments in some countries of the CIS. Institute of Local Government is a necessary element of democratic public life and the protection of local authorities in these countries, like Ukraine, is important, it is at the proper level and receives appropriate support from the criminal law. The state imposes on duty of the local governments for the protection of human and civil rights, constitutional order, legal order, giving them powers to solve local problems, establishes a system of legal measures to ensure their personal security, including criminal legal activities.

Undoubtedly, it is important to study the characteristics of foreign law on criminal responsibility for infringement on the authority of local governments, which will take into account the shortcomings, achievements and positive experience of other countries. The analysis of the criminal codes of such CIS countries as Azerbaijan, Belarus, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan, Uzbekistan leads to the conclusion that the acts of these crimes, which are reflected in the XV Special Section of the Criminal Code of Ukraine, still have a place in the codes of these countries though reflected in various sections of the articles (paragraphs, chapters).

Attention is paid to the peculiarities of regulation of the institute of crimes against the authority of local governments in the criminal legislation of the CIS. Among the crimes against public order in the criminal codes of these countries, there are no specific criminal law aimed at protecting of local governments’ authority, but a group of encroachments on business management activities can be selected in the context of which criminal legal protection of local authorities is performed.

It is determined that in those countries crimes complex has similar meaning with Ukrainian, and some articles that are parts of it, are quite similar to the articles of Section XV Special Section of the Criminal Code of Ukraine.

It is noted that the institution of offenses against the authority of local governments in the Criminal Code of Ukraine is somewhat more compact than such complexes in the legislation of the CIS countries, which creates a certain comfort for law enforcement.

It is proposed to accept the positive aspects of the legislation in these countries and make appropriate additions (e.g. some aggravating circumstances).

It is concluded that the introduction of relevant amendments should have the necessary criminological justification

Key words: local government, criminal legal protection, foreign law.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

  G Analytics
разработка сайта веб студия