Анотації до статей 2016

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17


УДК 347.961

Чижмарь К. І. Інститут нотаріату в системі органів юстиції та інших органів державної влади: окремі аспекти.

У статті розкрито окремі особливості діяльності інституту нотаріату в системі органів юстиції та інших органів державної влади. Автор визначає місце й роль нотаріату серед інших органів державної влади. Аналізуються науково-теоретичні підходи до діяльності нотаріату у сфері захисту прав і свобод людини й громадянина.

Ключові слова: нотаріат, органи державної влади, механізм стримувань і противаг.

Чижмарь К. И. Институт нотариата в системе органов юстиции и других органов государственной власти: отдельные аспекты.

В статье раскрыты отдельные особенности деятельности института нотариата в системе органов юстиции и органов государственной власти. Автор определяет место и роль нотариата среди других органов государственной власти. Анализируются научно-теоретические подходы к деятельности нотариата в сфере защиты прав и свобод человека и гражданина.

Ключевые слова: нотариат, органы государственной власти, механизм сдержек и противовесов.

Chizhmar K. Institute of notaries in the system of bodies of justice and other state authorities: some aspects.

The article reveals some features of activity of the Institute of Notaries in the system of state power. The author defines the place and role of notaries, among other public authorities. Analyzes of scientific and theoretical approaches to activities of notaries in the protection of the rights and freedoms of man and citizen.

Key words: notaries, public authorities, mechanism of checks and balances.

УДК 342.55

Мяловицька Н. А. Європейський досвід конституційного правосуддя.

У статті досліджуються поняття конституційного правосуддя, органи, що здійснюють конституційне правосуддя (суди загальної юрисдикції та спеціалізовані органи), порядок їх формування. Розглядаються предметна компетенція органів конституційного правосуддя, а також сучасні європейські тенденції розвитку інституту конституційної скарги.

Ключові слова: конституційне правосуддя, конституція, компетенція, конституційна скарга.

Мяловицкая Н. А. Европейский опыт конституционного правосудия.

В статье исследуются понятие конституционного правосудия, органы, которые осуществляют конституционное правосудие (суды общей юрисдикции и специализированные органы), порядок их формирования. Рассматриваются предметная компетенция органов конституционного правосудия, а также современные европейские тенденции развития института конституционной жалобы.

Ключевые слова: конституционное правосудие, конституция, компетенция, конституционная жалоба.

Myalovytska N. European experience of the constitutional justice.

In article the concept of the constitutional justice as activities of judicial authorities, is researched by a subject of hearing of cases which the constitutional legal issues connected with observance of the constitution by state bodies and acceptance on these questions of decisions which have consequence in law are.

Bodies which perform the constitutional justice are considered. These bodies are divided into two primary groups: courts of law and specialized bodies.

The order of forming of specialized bodies of the constitutional justice is analyzed. Three main differences are marked out. First, several branches of the power which are provided by different state bodies take part in forming of these bodies. Secondly, unlike courts of law of the judge of specialized bodies of the constitutional justice are appointed and chosen for a certain, rather short term. Thirdly, unlike courts of law which are created only of professional judges specialized bodies of the constitutional justice are created on wider basis. Teachers of higher educational institutions, scientists in the field of jurisprudence, government employees and others can be their members.

Subject competence of bodies of the constitutional justice which depending on powers is divided into four primary groups is determined:

  1. the rule of the constitution connected with providing in system of sources of the national right: control of constitutionality of regulatory legal acts and international treaties, and also official interpretation of the constitution and laws;
  2. the separations of the power connected with ensuring compliance with the principle;
  3. connected with protection of basic rights and freedoms of the person;
  4. connected with protection of the constitution against violations by management officials, and some states – and political parties.

Current European trends of development of institute of the constitutional claim are considered.

Key words: constitutional justice, constitution, competence, constitutional claim.

УДК 340.143

Шевченко А. Є., Старостюк А. В. Ціннісні детермінанти пізнання права як складова правового прогресу.

Стаття присвячена розгляду питань, які обумовлюють якісний процес пізнання права. Автори акцентують увагу на провідній ролі теорії держави і права як юридичної науки щодо визначення раціональних складових елементів пізнання права, зосереджують увагу на методологічній трансформації юридичної науки, сутність якої полягає в антропологізації права.

Ключові слова: теорія держави і права, право, цінності, глобалізація, правовий менталітет, правова культура, правовий прогрес.

Шевченко А. Е., Старостюк А. В. Ценностные детерминанты познания права как составляющая правового прогресса.

Статья посвящена рассмотрению вопросов, которые обуславливают качественный процесс познания права. Авторы акцентируют внимание на ведущей роли теории государства и права как юридической науки в процессе определения рациональных составляющих элементов познания права, сосредотачивают внимание на методологической трансформации юридической науки, сущность которой состоит в антропологизации права.

Ключевые слова: теория государства и права, право, ценности, глобализация, правовой менталитет, правовая культура, правовой прогресс.

Shevchenko A.  Starostyuk A. Valuable determinants of knowledge of law as compound of legal progress.

Article is devoted to consideration of questions which cause high-quality process of knowledge of the law. Authors focus attention on the leading role of the theory of the state and the law as jurisprudence by definition of rational components of elements of knowledge of the law, focus attention on methodological transformation of jurisprudence which essence consists in antropologization of the law.

Updating of valuable approach to studying of regularities of development of the law and the state, clarification of the place and role of the person in this process is noted. The evidence of progress in the specified direction is research of the questions connected with regularities of emergence, development and functioning of the rights and freedoms of the person and citizen, creation of such conceptual model of the law which would meet needs of the person.

The occurring opinion on expediency of synthesis of achievements of the existing theoretical views of the law taking into account globalization processes is supported. The attention is focused on expediency of knowledge of the law in the context of its practical realization for the purpose of confirmation of the validity and viability of these or those theoretical provisions.

Authors of article are worth on understanding positions it that process of knowledge of the law has to be carried out taking into account legal ideals which are characteristic of mentality of the Ukrainian people. The role of intuitive perception of the law at the level of public consciousness is emphasized and need of formation of the valuable enriched personality which would be the carrier of legal culture would promote legal progress, formation of the public and legal, spiritual field for realization of legal values and legal potential.

For achievement of high-quality process of knowledge of the law the opinion on importance of the model of parameters and characteristics of creative thinking offered in scientific literature which essence consists available internal motivation, a duty before own principles is supported; to find new prospects at the solution of traditional and non-standard tasks; readiness to risk and be mistaken; acceptances of the third-party points of view; an orientation on objective result, etc.

Realizing the value of the person in life of society, importance of further research of valuable characteristics which will give to the law signs of such social phenomenon which will have progressive and civilization character is emphasized.   

Keywords: theory of the state and right, right, values,globalization, legal mentality, legal culture, legal progress.

УДК 340.1

Фатхутдінова О. В. Правова держава як результат функціонування організаційної свідомості особистості.

У статті досліджено бінарну позицію правової держави та правового нігілізму, що дало змогу виявити вплив організаційної свідомості особистості на процес формування правової держави, на створення якісно нового рівня правосвідомості громадян.

Ключові слова: правова держава, правовий нігілізм, правова свідомість громадян, організаційна свідомість особистості.

Фатхутдинова А. В. Правовое государство как результат функционирования организационного сознания личности.

В статье исследовано бинарную позицию правового государства и правового нигилизма, что позволило выявить влияние организационного сознания личности на процесс формирования правового государства, на создание качественно нового уровня правосознания граждан.

Ключевые слова: правовое государство, правовой нигилизм, правовое сознание граждан, организационное сознание личности.

Fatkhutdinova О. Rule of law as a result of organizational consciousness of the individual.

In the article the binary position of law and legal nihilism, which helped to identify the impact of organizational consciousness of the individual on the development of the rule of law, the creation of a new level of legal awareness of citizens.

Key words: rule of law, legal nihilism, legal consciousness of citizens, organizational consciousness of the individual.

УДК 340.143

Нижник Н. Р., Кармаліта М. В. Доктрина поділу влади та її втілення у нормах українського права.

Стаття присвячена витокам і розвитку доктрини поділу влади, її втіленню у нормах українського права та особливостям застосування в умовах розбудови правової держави в Україні. Правові ідеї, які є серцевиною правової доктрини, мають не тільки наукове, а й практичне значення. Під час проведення державно-правової реформи в Україні врахування доктринальних положень у процесі організації та функціонування державних органів може бути корисним для побудови демократичної, правової держави.

Ключові слова: право, доктрина, принцип, держава, державна влада.

Нижник Н. Р., Кармалита М. В. Доктрина разделения властей и ее воплощение в нормы украинского права.

Статья посвящена истокам и развитию доктрины разделения властей, ее особенностям применения в условиях развития правового государства в Украине. Правовые идеи, которые являются сердцевиной правовой доктрины, имеют не только научное, но и практическое значение. При проведении государственно-правовой реформы в Украине внедрение доктринальных положений в процессе организации и функционирования государственных органов может быть полезным для построения демократического, правового государства.

Ключевые слова: право, доктрина, принцип, государство, государственная власть.

Nyznyk N., Karmalita M. The doctrine of the separation of powers and its embodiment in the norms of Ukrainian law.

This article is dedicated to the beginnings and development of the doctrine of the separation of powers and its embodiment in the norms of Ukrainian Law, as well as the peculiarities of its application in terms of the establishment of a constitutional state in Ukraine. The legal ideas, which are the core of the legal doctrine, have not only scientific, but also possess a practical meaning. During the reformation of state and law in Ukraine, the consideration of the doctrinal provisions in the process of organization and functioning of the state bodies can be useful for the establishment of a democratic constitutional state.

In the beginning of the XXI century, Ukraine still faces the objectives of complicated and profound changes in order to match the democratic Fundamentals of the development of the state, society and the state bodies. The misbalance of powers and the opposition of its branches is considered to be the reason of the political destabilization, as well as the obstacle to the state building and the increase of the social wellbeing.

The separation, balancing and linking with consent and control of the powers of the authorities are the objectives, which stand before all the significant associations, especially the state. The doctrine of the separation of powers is the basis of the functioning of a modern state, which is represented by the fixing of the rivalry between the subjects of higher state power, the provision of control over the state bodies, the prevention of the usurpation of power by any authorities, the guarantee of the effectiveness of their activity.

The idea of the balanced functioning of the legislative, executive and judicial branches, the system of checks and balances have their imprints in the body of the modern constitutions. However, the constitutional variation of the abovementioned ideas differs according to the form of a concrete state.

The constitutional fixing of the separation of the state power is not a novelty in Ukraine, rather a tradition.  Through years, the presence of the idea of the separation of powers and the consistent attempt to implement this principle in the national practice of the state building can be found in the Ukrainian constitutional traditions.

As the practice shows, there is no impeccable construction for the separation of powers, that is why it is important to consider all the characterizing factors of a certain state.

The legal reforms in Ukraine (the administrative, judicial, constitutional and municipal ones) set the streamlining of the mechanism of powers and the mutuality between the institutions as the target for one more time. In an organized state, the possibility of law-abidance is guaranteed by the streamlined functioning of the authorities.

Key words: law, legal doctrine, state power, principle of division of power, branches of power, distribution of powers.

УДК 341.12

Ладиченко В. В. Сутність, функції та соціальне призначення державної влади.

Розглядаються сутність, функції та соціальне призначення державної влади. Наголошується, що сутність влади виявляється в її функціях. Проаналізовано зміст та спрямованість функцій державної влади. Встановлено, що соціальна функція є однією з основних функцій держави. Вона є обов’язковою і не може бути зменшена чи ліквідована на сучасному етапі державотворення. Такий обов’язок повинен обумовлювати виконання державою відповідних завдань із захисту соціальних прав і свобод громадян, реалізації свого соціального призначення.

Ключові слова: державна влада, сутність держави, функції держави, компетенція, соціальна функція, соціальне призначення, основні функції.

Ладыченко В. В. Сущность, функции и социальное назначение государственной власти.

Рассматриваются сущность, функции и социальное назначение государственной власти. Отмечается, что сущность власти проявляется в ее функциях. Проанализировано содержание и направленность функций государственной власти. Установлено, что социальная функция является одной из основных функций государства. Она является обязательной и не может быть уменьшена или ликвидирована на современном этапе создания государства. Такая обязанность должна обусловливать выполнение государством соответствующих задач по защите социальных прав и свобод граждан, реализации своего социального назначения.

Ключевые слова: государственная власть, сущность государства, функции государства, компетенция, социальная функция, социальное назначение, основные функции.

Ladychenko V. Essence, functions and social purpose of the state power.

The problem of studying state power`s patterns, including its nature and social purpose. It is alleged that the essence of power is manifested in its functions, the influence of functions on the content and nature of state power. In functions author understands the essence and main activities to resolve the challenges facing to the authorities. In legal theory, there are many criteria for the classification of functions of state power. They are divided depending on the duration of their existence and activities (permanent and temporary); the social values (those that express the interests of certain groups or classes and the whole society); their scope on (political, ideological, social, economic); implementation of their form (law-making, law, enforcement) and others. Classification of functions possible the basis of areas within which they are implemented. Well-defined science are the criteria according to which the state power`s functions are divided into internal and external – depending on the orientation of solved areas and the majority and minority – depending on the importance and social value of certain areas of government. Proved, that the power classification of functions for majority and minority is not only possible, but also objectively necessary for their differentiation. It helps develop and improve not only for their study and practice and their application and distinction. The obligation of the state to implement social state associated with the idea of living together in a particular civilization if we collectively enjoy the benefits of civilization, and its bad sides also have to overcome collectively. Because of the increased political central power modern civilization greatly weakened or even destroyed public institutions that have traditionally answered and ensuring social protection of the poor (family, clan, handicraft shops, local community, church, etc.).

That is why the welfare state is an instrument of such loss compensation for those experiencing poverty; the state should be responsible for the execution of the tasks previously performed by the public education, laying on a social function. It is alleged that reliance on a social function is the obligation of the modern state. This obligation should provide for appropriate tasks of a state to protect social rights and freedoms, implementation of its social purpose. Indeed, introducing liberal approach in a modern Ukrainian state to pricing, tariffs and the exchange rate of the national currency, the state should take the duty to ensure the appropriate level of remuneration and social security. Categories «social purpose» and «public functions» are related as the main target, landmark, setting meaningful existence of the state and the means, methods, mechanism of realization of this purpose, the achievement of social development. Public-power features reflect this power line their social purpose. The social purpose of the state serves as display object state functions, completeness, quality and effectiveness of their implementation. Categories «state power» and «government function» is so broad as wide task is to ensure that the government their social purpose. The term «state power`s function» cannot be broader than the category of «social purpose of the state power».

УДК 339.138:351

Романенко Є. О., Чаплай І. В. Розроблення маркетингового механізму як стратегічного напряму вирішення правових проблем демократизації суспільства.

У статті з’ясовано, що впровадження маркетингового механізму державного управління як стратегічного напряму вирішення правових проблем демократизації суспільства має на меті безперервність процесу, пов’язаного із задоволенням потреб та інтересів індивідів, соціальних груп, всього суспільства в цілому шляхом використання широкого спектру маркетингових інструментів. Виявлено, що процес реалізації маркетингового механізму системи державного управління це не тільки сукупність фаз, етапів з розробки та прийняття маркетингових рішень, а й сукупність конкретних дій з приведення окремої організації у відповідність до потреб громади з метою налагодження соціально-ефективного діалогу, що є наслідком вже задоволених нестатків кожної окремої людини.

Ключові слова: маркетинговий механізм у системі державного управління, правові проблеми, потреби громадян, служби маркетингу, продукт державного управління.

Романенко Е. А., Чаплай И. В. Разработка маркетингового механизма как стратегического направления решения правовых проблем демократизации общества.

В статье установлено, что внедрение маркетингового механизма государственного управления как стратегического направления решения правовых проблем демократизации общества имеет целью непрерывность процесса, связанного с удовлетворением потребностей и интересов индивидов, социальных групп, всего общества в целом путем использования широкого спектра маркетинговых инструментов. Выявлено, что процесс реализации маркетингового механизма системы государственного управления это не только совокупность фаз, этапов по разработке и принятию маркетингових решений, но и совокупность конкретных действий по приведению отдельной организации в соответствии с потребностями общества с целью налаживания социально-эффективного диалога, что является следствием уже удовлетворенных нужд каждого отдельного человека.

Ключевые слова: маркетинговый механизм в системе государственного управления, правовые проблемы, потребности граждан, службы маркетинга, продукт государственного управления.

Romanenko Y., Chaplay І. Development of the marketing mechanism as a strategic direction of solving of legal problems of democratization of society.

Currently, the marketization of public authorities in Ukraine is the unexplored question. The issues about normative and legal basses of the introduction and implementation of marketing mechanism of the public administration are underdeveloped. Addressing of these issues require, first of all, identification of approaches to identifying and analyzing of the main components of the marketing mechanism, and, secondly, definition of the concepts and principles of their realization, implementation in the current market conditions.

The analysis of the scientific sources indicates absence of the sustainable notion of term «marketing mechanism of the public administration marketing the polity». Researchers associate problems of implementation and improvement of the marketing mechanism of the public administration with the existence of asymmetric information, which creates conditions for uncertainties in certain decisions affecting on the behavior of subjects of public administration.

From the administrative side, marketing mechanism of the public administration is related, primarily, to the implementation of the marketing sphere of public services. Therefore, it is necessary to consider in more detail the concepts and categories of the fundamental aspects of the development and implementation of public services in general.

Summarizing the different views of scientists, it’s possible to conclude, that public service, at the present stage of their development in Ukraine, can be defined as activity of the performance of citizens demands and (or) organizations about recognition, establishment, modification or termination their rights, establishing of legal facts, obtainment for their implementation in concrete cases material, or public facilities required by law and providing information from the issues within the scope of executive authority and included in the register of public services due to the law.

By carrying out a comprehensive analysis of recent research and publications of local and foreign scientists, it’s possible to conclude that public service of authorities, by the object of their provision, generally, are divided to the administrative and managerial.

In a broad sense, administrative service can be considered as the action of executive mechanism of public body or its apparatus, due to ensuring the interests and freedoms of individuals and entities in the context of legally defined orders of realization of powers, specified by regulations, registered in the manner prescribed by law.

After analyzing of the different variants of definition of the term «managerial service», it’s possible to conclude that the managerial service is the statutory activity of the executive authorities and local governments, related with the implementation of their powers, carried out by the initiative of individuals and entities and directed on the realization of their rights, freedoms and legal interests.

Such grading of the services solves some inconsistencies in the part of narrowing of the objects of their providing.

Thus, from the conceptual side of the theory of marketing services, marketing mechanism of public administration can be defined, primarily, in two aspects. Due to the first aspect, marketing mechanism of public administration can be defined as a general theoretical substantiation of the role of public administration as a system of social regulation that is aimed on the providing the whole complex of citizens needs. Due to the second aspect, marketing mechanism of public administration can be defined as a categorical, conceptual analysis of public administration in the sphere of  providing services to the citizens.

So, summarizing all the above mentioned, it’s possible to conclude, that the marketing mechanism of the public administration is, first of all, theoretical and methodological approaches, based on a focus on meeting of the needs and demands of different social groups, and, which is accompanied by the creation of the necessary legal, organizational and informational conditions for the ensuring of full implementation of subjective rights, legal interests and regulatory freedoms enshrined of the consumers of public services. More specifically is the marketing activities of the government and local authorities and/or their representatives acting as a manufacturers or intermediaries in the process of implementation and delivery of public services to business addresses.

As for the prospects of further researches of analyzed issue, it’s necessary to say, that they are concentrated in the identifying of specific steps towards the development and implementation of advanced tools of the development of marketing mechanism of the public administration by the forms and methods of government’s activity.

Key words: marketing mechanism in the system of public administration, legal problems, needs of citizens, marketing services, product of public administration.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

  G Analytics
разработка сайта веб студия