Анотації до статей 2017

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20


Нерсесян А. С. Процесуальні проблеми початку кримінального провадження.
Автор аналізує процесуальні проблеми, що виникають на початкових стадіях кримінального провадження. Зокрема, виокремлено дві основні проблеми початку досудового розслідування: невнесення відомостей до Єдиного державного реєстру досудових розслідувань, неналежне або несвоєчасне внесення таких відомостей і фактичне здійснення досудового розслідування до внесення таких відомостей. Визначено причини виникнення таких проблем і шляхи їх подолання.

Ключові слова: досудове розслідування, кримінальне провадження, слідчий, прокурор, потерпілий.

Нерсесян А. С. Процессуальные проблемы начала уголовного производства.
Автор анализирует процессуальные проблемы, возникающие на начальных стадиях уголовного производства. В частности, выделены две основные проблемы начала досудебного расследования: невнесение сведений в Единый государственный реестр досудебных расследований, ненадлежащее или несвоевременное внесение таких сведений и фактическое осуществление досудебного расследования до внесения таких сведений. Определены причины возникновения таких проблем и пути их преодоления.

Ключевые слова: досудебное расследование, уголовное производство, следователь, прокурор, потерпевший.

Nersesyan A. Procedural problems of the beginning of criminal proceedings.
The author analyzes procedural problems arising at the initial stages of criminal proceedings. In particular, the author singled out two main problems of initiating a pre-trial investigation: non-submission of information to the Unified State Register of pretrial investigations, improper or untimely submission of such information and the actual implementation of pre-trial investigation prior to entering such information. The causes of such problems and ways to overcome them are determined.

Key words: pre-trial investigation, criminal proceedings, investigator, prosecutor, victim.

УДК 342:351

Пивовар І. В. Баланс приватних і публічних інтересів у фінансових правовідносинах у сфері пенсійного страхування.
У статті з’ясовується роль публічних і приватних інтересів у фінансових правовідносинах у сфері пенсійного страхування, виявляються основні прояви їх дисбалансу, а також формулюються пропозиції, зорієнтовані на збалансування вказаних груп інтересів. Поряд із публічними й приватними пропонується виокремлювати сумісні інтереси, відносячи до них інтереси, в яких неможливо визначити єдиного зацікавленого суб’єкта. Вбачається раціональним задля збалансування фінансових інтересів держави, роботодавців (страхувальників) і застрахованих осіб в указаній сфері дослідити зарубіжний досвід на предмет вивчення можливості переходу української пенсійної системи до трьох рівнів: базового; професійного; індивідуального накопичувального.

Ключові слова: приватний інтерес, публічний інтерес, пенсійне страхування, баланс інтересів, фінансові правовідносини, суб’єкти пенсійного страхування.

Пивовар И. В. Баланс частных и публичных интересов в финансовых правоотношениях в сфере пенсионного страхования.
В статье определяется роль публичных и частных интересов в финансовых правоотношениях в сфере пенсіонного страхования, выявляются основные проявления их дисбаланса, а также формулируются предложения, ориентированные на сбалансирование указанных групп интересов. Вместе с публичными и частными предлагается выделять совместные интересы, отнеся к ним интересы, в которых определить единого заинтересованного субъекта не представляется возможным. Рациональным представляется для сбалансирования финансовых интересов государства, работодателей (страховщиков) и застрахованных лиц в указанной сфере исследовать зарубежный опыт на предмет изучения возможности перехода украинской пенсионной системы на трехуровневую: базового; профессионального; индивидуального накопительного.

Ключевые слова: частный интерес, публичный интерес, пенсионное страхование, баланс интересов, финансовые правоотношения, субъекты пенсионного страхования.

Pyvovar I. Balance of private and public interests in the financial legal relations in the sphere of pension insurance.
In the article the main goal is to elucidate the role of public and private interests in the financial legal relations in the sphere of pension insurance, identification of the main manifestations of the imbalance, as well as the formulation of proposals aimed at balancing these interest groups. The object of the work is the public relations arising from legal regulation and implementation of public and private interest in the field of pension insurance. The subject of the research included the balance between private and public interests in the financial legal relations in the sphere of pension insurance. To achieve the purpose of the work used General scientific and special legal scientific methodological tools. In particular using the method of formal analysis and comparison revealed the imbalance between public and private interests in the study area; the predictive method made it possible to outline possible perspectives and to develop concrete proposals for improvements of the national legislation with the aim of reducing the level of imbalance of these interest groups; a method of mapping and systematization allowed to allocate a separate group for shared interests in these financial relations; abstract-logical method – to carry out theoretical generalization and formulate conclusions to the article.

Scientific novelty of this article is to present the results obtained, which together outline a new direction of scientific research in the field of financial law, define the basic concepts of the study the ratio of public and private interests in the financial legal relations in the sphere of pension insurance, containing proposals aimed at improving public Finance, social policy, the Ukrainian legislation in the context of implementation of the pension reform, etc. In particular, the author asserts the priority of public (social) over private interests in the financial legal relations in the sphere of pension insurance. Distinguishing between private and public interest, it is proposed to allocate the third group of interest that is inherent in the financial legal relations in the sphere of pension insurance - compatible interests, which include interests that are equally important for private and public entities of financial law. With the aim of balancing of the financial interests of the state, the employers (insurers) and the insured persons in this area it is proposed to study the experience of foreign countries with the purpose of transition of the Ukrainian pension system to a three tier system: 1) basic level (state pension); 2) professional (at the expense of pension contributions of insured persons (employers) to funds according to individual programs of insured persons); 3) individual savings (due to additional contributions from the insured persons (employees)).

In conclusion, the author gives the basic generalizations that can serve as areas for further development to improve the national financial and pension legislation and mechanism for its implementation, with the aim of balancing public and private interests in the financial legal relations in the sphere of pension insurance.

Key words: private interest, public interest, pension insurance, the balance of interests, financial relations, subjects of pension insurance.

УДК 346

Пономарьова Т. С. Предмет договору оренди комерційної нерухомості: практичні аспекти.
Стаття присвячена практичним аспектам укладення договору оренди комерційної нерухомості. Особливу актуальність це питання набуває для суб’єктів господарювання, переважна більшість із яких у своїй діяльності використовують орендовані приміщення, зокрема для облаштування офісу, складу чи об’єкта торгівлі. Умова про предмет є істотною умовою договору, без якого він не буде укладений. Водночас Господарський кодекс України наводить розширений перелік істотних умов для договору оренди. Зі свого боку, під час здійснення господарської діяльності з виконання договорів оренди комерційної нерухомості юристи-практики зіштовхуються із чималою кількістю питань у межах умови про предмет цього договору, неврегулювання чи неналежне врегулювання яких може тягти правові спори у майбутньому.

Ключові слова: договір, істотна умова договору, предмет договору, укладення договору.

Пономарева Т. С. Предмет договора аренды коммерческой недвижимости: практические аспекты.
Статья посвящена практическим аспектам заключения договора аренды коммерческой недвижимости. Особую актуальность этот вопрос представляет для субъектов хозяйствования, которые в своем большинстве используют арендованные помещения, например, под размещение офиса, склада либо объекта торговли. Условие о предмете является существенным условием договора, без которого последний считается незаключенным. Вместе с тем, Хозяйственный кодекс Украины содержит расширенный перечень существенных условий для договора аренды. Помимо этого, при совершении хозяйственной деятельности по выполнению договоров аренды коммерческой недвижимости юристы-практики сталкиваются с большим количеством вопросов в рамках условия о предмете данного договора, неурегулирование либо ненадлежащее урегулирование которых может повлечь правовые споры в будущем.

Ключевые слова: договор, существенное условие договора, предмет договора, заключение договора.
Ponomarova T. The subject of the commercial real estate lease agreement.

The Civil Code of Ukraine as an essential condition of the contract calls only a condition about its subject.
At the same time, there may be other essential conditions if they are at the request of the parties or, if so provided by law. The Economic Code of Ukraine provides for three conditions that will be essential for all economic contracts: the subject, price and term of the contract. In addition, for the lease agreement, a more extensive list of essential conditions is envisaged. In this case, the code requires that the lease object be included in the contract, taking into account the structure and value of the leased property.

Thus, to conclude the lease contract it is not enough to write only about rented area. However, currently waged among jurist discussion about the appropriateness of the definition in the legislation to additional terms than merely the subject of the contract, which are considered significant.

The subject is an essential condition of the contract, without which it is not concluded. At the same time, the Economic Code of Ukraine contains an expanded list of essential conditions for the lease agreement. In addition, during the business activities for the implementation of lease contracts, lawyers face a large number of issues within the terms of the subject, which should be regulated, otherwise legal disputes may take place in the future.

This article is about practical aspects of concluding of the lease contract in the sphere of commercial real estate. This issue is especially important for business, which uses leased areas, for example, for office, stock or retail object.

Given the controversial judicial practice in assessing coordination essential conditions to ensure that the contract was considered concluded and the specific areas where use is commercial real estate (such as retail), we can single out a number of practical nuances that belong to reconcile the parties to the agreement within the terms about the subject in order to reduce the risk of legal disputes in the course of the contract.

So at the conclusion of the lease of commercial real estate may not be sufficient indication only specific rooms. Approval parties the total volume of the above issues will mean that an essential condition of the subject of the contract is agreed, and therefore the contract is concluded. At the same time, the most complete concordance practical nuances of lease relations in pre-contract stage will contribute to the proper performance of the contract, and significantly reduce the likelihood of a legal dispute between the parties or third parties in the future.

Key words: contract, essential condition of the contract, subject of contract, conclusion of the contract.

УДК 342.5; 342.7

Пухтинський М. О. Місцеве врядування: конституційно-правове визначення у системі публічної влади.
У статті розглянуто поняття «врядування» та «місцевого врядування» у конституційно-правовому аспекті їх визначення, поширення цих категорій у вітчизняній науці конституційного права, можливого використання у конституційно-правовій практиці, показаний їх зв’язок із антропоцентричною доктриною.

Ключові слова: врядування, місцеве врядування, публічне управління, територіальна організація публічної влади, людиноцентризм, антропоцентрична методологія, доктрина.

Пухтинский Н. А. Местное управление: конституционно-правовое определение в системе публичной власти.
В статье рассмотрено понятия «управления» и «местного управления» в конституционно-правовом аспекте их определения, внедрения этих категорий в науку конституционного права, возможного использования в конституционно-правовой практике, показана их связь с антропоцентрической доктриной.

Ключевые слова: управление, местное самоуправление, публичное управление, территориальная организация публичной власти, антропоцентрическая методология, доктрина.

Puhtinskiy M. Local governance: constitutional-legal definitions in the system of public authority.
Governance, as philosophical, administrative-legal category and social phenomenon has a long history of research. However, it is almost aktualìzuvalosâ in constitutional and legal dimension. Therefore, the term "governance", in particular, the "local governance", "good, good governance" it is advisable to contact individually in terms of their distribution in the domestic science of constitutional law and the possible use of constitutional and legal practice.

The purpose of the article is an attempt to introduce the theory of constitutional law and constitutional law practice categories «governance», «local governance», as a social phenomenon and the political-legal process associated with the implementation of the public administration.

The concept of governance began to be developed in the 60-ies of the twentieth century representatives of economic science, political science, in the context of improving the system of governance, administrative reform in European countries. It has also reflected in the documents of the UN, the IMF, the WTO and, finally, the European Union, the Council of Europe. Now, this concept finds researchers in the field of public administration, administrative law.

About local democracy, governance is an institutional component of the civil society, the public authorities, which is formed on the local and regional levels of its organization and under certain conditions may turn into a coherent system.

Local governance in the European sense (governance) has two components: institutional and functional. Institutional – outlines the range of subjects governance: institutions of public authority, including Governments, civil society, organizations of the population, citizens. Function is associated with the debugging process proper (good governance) governance, public management under the control of the civil society. Therefore, the local government is a purposeful activity of subjects of local governments, local authorities, civil society organizations, business associations with public management at territorial level, the Organization of the public authorities.

Constitutional-legal concept, development problems of local governance are based on philosophical anthropological doctrine lûdinocentrizmu.

The Constitution should reflect this new paradigm, namely: the updated Constitution of Ukraine must ensure the development of an integrated system of governance in the country, in which the actual domain, the owner is a man, a citizen, civil society, the nation and the State, public authorities and institutions serve, protect, represent the interests of this domain. So, from the paternalistic structure of relationships that characterized by Constitution, you should go to the philosophy, ideology of the modern Ukrainian constitutionalism to anthropological, lûdinocentrists′ku model of social relations, where the top of the pyramid of public management is a man, a citizen, civil society with proper governance failures (good governance), as the complex relationship between the public authorities, institutions of civil society and man, citizens with a priority of their rights and freedoms, the pleasure of life's needs and interests.

Key words: governance, local governance, public administration, territorial public authorities, anthropological doctrine.

УДК 349.3

Радченко О. М. Пенсійне забезпечення військовослужбовців в Україні: виклики сучасності.
На сьогодні сучасний стан пенсійного забезпечення в Україні характеризується складним перехідним періодом, оскільки при прийнятті нових законів й надалі виникає багато проблемних питань стосовно призначення, виплати та перерахунку пенсій. Особливо це стосується військовослужбовців, які захищали незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України й брали безпосередню участь в антитерористичній операції, та членів їх сімей, оскільки в Україні і надалі продовжується військовий конфлікт, спровокований агресію Російської Федерації.

Ключові слова: пенсійне забезпечення, особливий період, військовослужбовці, учасники антитерористичної операції, пільгова пенсія.

Радченко О. Н. Пенсионное обеспечение военнослужащих в Украине: вызовы современности.
Сегодня современное состояние пенсионного законодательства в Украине характеризуется сложным переходным периодом, так как при принятии новых законов возникает много проблемных вопросов касательно назначения, выплаты и перерасчета пенсий. Особенно это касается военнослужащих, защищающих независимость, суверенитет и территориальную целостность Украины, которые принимали непосредственное участие в антитеррористической операции, и членов их семей, так как в Украине и далее продолжается военный конфликт, спровоцированный агрессией Российской Федерации.

Ключевые слова: пенсионное обеспечение, военнослужащие, участники антитеррористической операции, льготные пенсии.

Radchenko О. Pension provision of military personnel in Ukraine: new challenges.
According to Article 17 of the Constitution of Ukraine, protection of sovereignty and territorial integrity of Ukraine, insurance of its economic and informational security are the most important functions of the state, a matter of all Ukrainian people. In addition, the same article states that the state provides social protection of citizens of Ukraine who serve in the Armed Forces of Ukraine and other military formations, as well as members of their families. Exactly the above provisions create the regulatory basis of defining and providing the fundamental rights and freedoms of military personnel, which is realized and concretized through the adoption of laws and other regulations concerning the protection of persons whose professional activity is to defend Ukraine and preserve peace throughout its territory.

So, one of the most important aspects of the state’s activity concerning functioning of its military organization is to respect the rights and freedoms of military personnel, to ensure social protection, to provide adequate funding during professional activities or retirement.

The events, which began in Ukraine in 2014 and continue today, have expanded the scope of the system of protection of military personnel because there appeared the need for the implementation of social protection of servicemen and other participants of the anti-terrorist operation who defended and continue to defend the independence, sovereignty and territorial integrity of Ukraine. So now insurance of an effective system of social protection of military personnel has become even more important and urgent task of the state, because it contributes to national security. Thus, in today's unstable socio-political situation and of warfare in the state, value orientations concerning insurance of the legal status of military personnel are changing.

For more than three years the war has continued in Eastern Ukraine. As a result, thousands of wounded, dead and missing. Ukraine must take care of persons and of their families who at the value of their health and sometimes life were protecting its territorial integrity, defending against Russian aggressor. But unfortunately, not all the soldiers who are fighting for the territorial integrity of the state, and those already demobilized or members of their families were able to exercise their right to social security and pensions, in particular. Many negative factors which we mentioned above contribute to this situation. Therefore, it is necessary to improve the existing legislation and to fight tyranny and bureaucratic regime, which is generated during the period of military service and continues during the implementation of the right to pension provision by the military personnel and members of their families.

Today, the current state of pension provision in Ukraine is characterized by a difficult transitional period, since at the adoption of new laws many issues regarding the appointment, payment and recalculation of pensions still arise. This is especially true about servicemen who defended the independence, sovereignty and territorial integrity of Ukraine and took part in anti-terrorist operation, and members of their families, as the military conflict provoked by the aggression of the Russian Federation still continues in Ukraine.

Key words: pension provision, military personnel, participants of the anti-terrorist operation, preferential age pension.

УДК 342.729

Святненко А. П. Право на свободу мирних зібрань у міжнародному законодавстві.

Стаття присвячена дослідженню нормативного змісту права на свободу мирних зібрань у міжнародних стандартах прав людини. Вивчаються особливості міжнародної регламентації змісту цього права. Здійснено правовий аналіз місця і ролі права на свободу мирних зібрань серед інших прав людини, гарантованих міжнародними актами з прав людини. Обґрунтовано безпідставність обмеження права на мирні зібрання шляхом встановлення обов’язку отримання відповідного дозволу з боку влади. Доведено, що міжнародні стандарти прав людини ґрунтуються на розумінні свободи мирних зібрань як одного з найважливіших елементів права на участь в будь-якій демократичній системі. Особлива увага приділяється аналізу положень документів, які регламентують право на свободу мирних зібрань, розроблених і прийнятих у межах європейських міжнародних організацій.

Ключові слова: права людини, мирні зібрання, міжнародно-правовий стандарт, керівні принципи, Європейський Союз, Організація Об’єднаних Націй, Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод.

Святненко А. П. Право на свободу мирных собраний в международном законодательстве.
Статья посвящена исследованию нормативного содержания права на свободу мирных собраний в международных стандартах прав человека. Изучаются особенности международной регламентации содержания этого права. Осуществлен правовой анализ места и роли права на свободу мирных собраний среди других прав человека, гарантированных международными актами по правам человека. Обоснованна беспочвенность ограничения права на мирные собрания путем установления обязанности получения соответствующего разрешения со стороны властей. Доказано, что международные стандарты прав человека основываются на понимании свободы мирных собраний как одного из важнейших элементов права на участие в любой демократической системе. Особое внимание уделяется анализу положений документов, которые регламентируют право на свободу мирных собраний, разработанных и принятых в европейских международных организациях.

Ключевые слова: права человека, мирные собрания, международно-правовой стандарт, руководящие принципы, Европейский Союз, Организация Объединенных Наций, Конвенция о защите прав человека и основных свобод.

Svyatnenko A. The right to freedom of peaceful assembly in international law.
The legal regulation of freedom of assembly is a complex matter. A wide range of issues, both procedural and substantive, must be considered so as to best facilitate its enjoyment.

The article is devoted to the study of the normative content of the right to freedom of peaceful assembly in international human rights standards. Studied the peculiarities of the international regulation of the content of this right. Carried out a legal analysis of the place and role of the right to freedom of peaceful assembly among other human rights guaranteed by international human rights acts. Grounded the groundlessness of restricting the right to peaceful assembly by establishing the obligation to obtain appropriate authorization from the authorities.  It is proved that international human rights standards are based on the understanding of freedom of peaceful assembly as one of the most important elements of the right to participate in any democratic system.

Particular attention is paid to the analysis of the provisions of documents that regulate the right to freedom of peaceful assembly, developed and adopted in European international organizations.  Determined that the right to assemble peacefully, together with freedom of expression and freedom of association, rests at the core of any functioning democratic system. The right to freedom of assembly, as well as its limits, are clearly stated in Article 11 of the European Convention on Human Rights and in the OSCE’s 1990 Copenhagen Document. Most national constitutions and fundamental laws echo these documents or establish similar principles.

The OSCE Office for Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR) and the Council of Europe’s Commission for Democracy through Law (Venice Commission) have been providing legislative support to OSCE participating states and Council of Europe members to assist them in ensuring that their legislation on freedom of peaceful assembly complies with European and international standards and OSCE commitments.

Existing international standards certainly offer a clear general framework; however, too little guidance is available to legislators and executive branches on how the exercise of freedom of peaceful assembly may be regulated in practice at the local and national level. Good laws, by themselves, cannot mechanically generate improvements in practice.

But even at the legislative level, in a number of cases an inclination towards a so-called command-and-control approach can be identified, as reflected in more regulations, more control and more bureaucratic hurdles. Public demonstrations and rallies, for instance, are not always seen as part of the routine that makes up a pluralistic democracy. In some states, freedom of assembly is still regulated in a way that often results in its de facto denial.

Key words: human rights, peaceful assembly, international legal standard, guidelines, the European Union, United Nations, Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms.

УДК 347.77

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20

  G Analytics
разработка сайта веб студия