Анотації до статей 2017

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20



Батанов О. В. Людиноцентризм у муніципальному праві: теоретичні та прикладні аспекти.
Стаття присвячена дослідженню проблем формування сучасної людино-орієнтованої доктрини муніципального права. Виокремлено основні сутнісні аспекти процесу глобалізації з погляду розвитку сучасного муніципального права. Значення людиноцентризму у муніципальному праві обґрунтовується необхідністю формування сучасної концепції соціально-демократичної держави та громадянського суспільства, основою якого має стати самоорганізація та самоврядування, наявність прямих і зворотних зв’язків між людиною та державою.

Ключові слова: глобалізація, інтеграція, місцеве самоврядування, сучасний муніципалізм, муніципальне право, муніципальна влада, муніципальні права людини, децентралізація.

Батанов А. В. Человекоцентризм в муниципальном праве: теоретические и прикладные аспекты.
Статья посвящена исследованию проблем формирования современной человеко-ориентированной доктрины муниципального права. Выделены основные сущностные аспекты процесса глобализации с точки зрения развития современного муниципального права. Значение человекоцентризма в муниципальном праве обосновывается необходимостью формирования современной концепции социально-демократического государства и гражданского общества, основой которого должна стать самоорганизация и самоуправление, наличие прямых и обратных связей между человеком и государством.

Ключевые слова: глобализация, интеграция, местное самоуправление, современный муниципализм, муниципальное право, муниципальная власть, муниципальные права человека, децентрализация.

Batanov O. Human-centrism in municipal law: theoretical and practical aspects.
The article is devoted to the study of the problems of the formation of modern human-oriented doctrine of municipal law. The main essential aspects of the process of globalization are distinguished from the point of view of the development of modern municipal law. The importance of human-centrism in municipal law is justified by the need to formulate a modern concept of a socially democratic state and a civil society based on self-organization and self-government, the existence of direct and backward relations between a person and the state.
This allows us to consider such fundamental problems of modern municipal law as subject and method of municipal and legal regulation, its system, sources and functions, especially in the context of the focus on the regulation of municipal and legal relations arising in the process of recognition, formation, organization and implementation of municipal authorities and also the realization and protection of municipal rights, the public and private expression of socio-economic and political values of municipal democracy and human rights.
It is proved that for a real implementation of local self-government are equally important the realization of the interests of municipal power as public power of local hromada and the protection of each individual, ensuring its autonomy and integrity, honor and dignity of others as members of the local hromada, as a kind of associate members local self-governing bodies. Yet it is at this level is just getting individualization public in nature of power relations that involves the modification of the municipal and legal relations, where as the latter is precisely the kind of legal integral freedoms, socio-economic and political power of the people.
According to the author, this approach is the evidence of a gradual retreat from the stereotypical and generally simplified understanding of the subject and functions of municipal law, its place in the system of the national law. Such conceptual position has great importance in the context of understanding the essential structural and functional characteristics of municipal law and, therefore, subject orientation norms of municipal law to regulate social relations arising in various areas of local life.

Key words: globalization, integration, local self-government, municipal law, modern municipalism, municipal power, municipal human rights, decentralization.

УДК 342.25

Шевченко А. Є., Гапоненко Л. В. Проблеми та перспективи реформування місцевого самоврядування в Україні.
Стаття містить визначення проблем і перспектив утвердження в Україні ефективного місцевого самоврядування та реалізації реформи децентралізації влади в умовах трансформації українського суспільства та конституційної реформи.

Ключові слова: децентралізація, місцеве самоврядування, територіальний устрій.

Шевченко А. Е., Гапоненко Л. В. Проблемы и перспективы реформирования местного самоуправления в Украине.
Статья содержит определение проблем и перспектив утверждения в Украине эффективного местного самоуправления и реализации реформы децентрализации власти в условиях трансформации украинского общества и конституционной реформы.

Ключевые слова: децентрализация, местное самоуправление, территориальное устройство.

Shevchenko A., Gaponenko L. Problems and perspectives of local government reform in Ukraine.
At present Ukraine is steadily focuses its efforts on the implementation of European integration course, the implementation of international legal obligations, including on the development of local and regional democracy.
Important role in this process is the reform of local government and territorial organization of power. The experience of foreign countries and the latest research, in addition to adequate territorial organization, can highlight the following prerequisites of successful implementation of decentralized events and the effective management of the system of decentralized government: rule of law; recognition and guarantees of local government; equal protection of all forms of ownership; democratic and effective electoral law; independence, efficiency, accessibility and transparency of the judicial system of the institutions of the administrative proceedings; perfect high budget process and fiscal discipline; availability of social standards; developed public sector.
Launched in Ukraine reform of local government is a welcome response to the public request for the destruction of the Soviet political system of Ukraine. Implementation of reforms associated with the development principles of government in Ukrainian society results in significant changes in public administration in general and the involvement of communities in policy development at the local level. Given this local government reform require compliance with a clear sequence and phasing in the implementation of institutional innovations.

Thus, the main directions of reform of decentralization of power in Ukraine include:
  • administrative-territorial reform with the provision of maintaining the integrity of the state and its unitary structure; adoption of the Law "On administrative-territorial structure of Ukraine"
  • clear definition of the powers, rights and responsibilities of state and local governments to balance the interests of public relations in the system, to ensure implementation of the principle of subsidiary;
  • implementation of an effective policy of social, economic and cultural development;
  • capable of forming local communities, ensuring the expansion of their rights to address local issues;
  • budget reform, taking into account the priority areas of funding;
  • for further legislative work, including legislative support extended powers of communities, separation of powers and so on.
Key words: decentralization, local government, territorial structure.

УДК 342.9

Рябченко О. П. Щодо новелізації предмета адміністративного права: питання наукової дискусії.
Доведено актуальність проблеми істотного оновлення термінології в адміністративному праві і процесі. Необхідне формування єдиних наукових підходів щодо визначення сутності і змісту категорії «адміністративний процес» з метою уникнення використання цього терміна для позначення фактично різних за правовою природою явищ. Запропоновано включити судовий адміністративний процес до складу системи судового права. Судове право доцільно розуміти у його «класичному» значенні, коли ним охоплено цивільний, кримінальний та адміністративний процеси (за підходом В. Рязановського), а також господарський процес. Запропонований підхід у перспективі дасть змогу опрацювати єдину модель процедур судового розгляду та уникнути деяких особливостей у правовому регулюванні судових юрисдикцій, актуальних у сучасних умовах, але фактично помилкових. Запропоновано зміну підходу до визначення юрисдикції адміністративних судів шляхом включення категорій публічно-правових спорів на основі конкретних порушень прав, свобод громадян, прав та законних інтересів юридичних осіб у публічно-правових відносинах.

Ключові слова: адміністративний процес, судове право.

Рябченко Е. П. О новеллизации предмета административного права: вопросы научной дискуссии.
Доказана актуальность проблемы существенного обновления терминологии в административном праве и процессе. Необходимо формирование единых научных подходов к определению содержания и смысла категории «административный процесс» с целью недопущения использования этого термина для обозначения фактически различных по правовой природе явлений. Предложено включить судебный административный процесс в систему судебного права. Судебное право целесообразно понимать в его «классическом» значении, когда им охвачены гражданский, уголовный и административный процессы (согласно подходу В. Рязановского), а также хозяйственный процесс. Такой подход позволит разработать, в перспективе, единую модель процедур судебного рассмотрения и не допустить в дальнейшем отдельных особенностей правового регулирования судебных юрисдикций, актуальных в современных условиях, но фактически ошибочных. Предложено изменить подход к определению юрисдикции административных судов путем включения категорий публично-правовых споров, исходя из конкретных нарушений прав, свобод граждан, прав и законных интересов юридических лиц в публично-правовых отношениях.

Ключевые слова: административный процесс, судебное право.

Riabchenko O. On the administrative law subject novelization: scientific debate issues.
The need of revision of doctrinal approaches to the administrative law subject definition is determined by, in the first place, the rapid introduction and development of the public administration democratic foundations, which means the intensification of civil society influence on the state and the state role transformation from «police supervision» to «supports» the public needs. Under these conditions, the subject, method, principles of administrative law as a fundamental branch of public law must bear adequate changes.
The urgency of the problem of administrative law terminology update, especially in procedure part and processing the same scientific approaches to the definition, first and foremost, the «administrative process» category nature and content to avoid using this term to refer to phenomena with actually different legal nature are proved. Given the development of the judicial law science it is logical to assume to include the judicial and administrative process to judicial law system. In this case it is advisable to understand the judicial law in its «classical» meaning, when it covers civil, criminal and administrative processes (on V. O. Riazanovskiy approach), and business process. The proposed approach will allow to study, in the future, a single model of litigation and to avoid in the future of some features in the legal regulation of court jurisdiction relevant to modern conditions, but factually incorrect. The above applies to, in particular, the disputes on appeals of public authorities, relevance of inclusion of which to the jurisdiction of administrative courts is in doubt, especially considering the idea of imposing administrative justice as the institute of judicial protection of rights, freedoms and legal interests in public-legal relations.
The mentioned above allows to suggest the inclusion to the administrative law subject the grounds of appeal to the administrative court which relate to the activities (actions or omissions) of public authorities in the sphere of public administration, the legal assessment of which should occur in the form of justice in administrative courts. There indicated on the need for further treatment of this approach, especially given the fact that the provisions of article 17 of the Administrative Proceedings Code of Ukraine, which determined the jurisdiction of the administrative courts, formed from the public authorities functions, not rights, freedoms that may be violated by implementation of the indicated entities functions. In this regard, change to approach to defining the jurisdiction of administrative courts by incorporating the categories of public-law disputes, based on the authority subjects activity specifics and specific violations of rights and freedoms of citizens, rights and legitimate interests of legal persons in public law relations is proposed.

Key words: administrative process, judicial law.

УДК 347.91/.95

Короєд С. О. Вплив соціальної спрямованості діяльності держави на реформування цивільного судочинства в Україні.
Стаття присвячена ролі правосуддя у цивільних справах у соціальній, правовій державі та встановленню відповідності змагальної моделі цивільного судочинства, тобто пасивності суду у встановленні обставин справи, соціальній
спрямованості діяльності Української держави, інтересам суспільства загалом та кожного громадянина зокрема. Робиться висновок, що цивільне судочинство відповідатиме соціальній спрямованості діяльності держави лише за наявності процесуальної активності суду та за умови завершення судового розгляду остаточним вирішенням правового конфлікту та усуненням у майбутньому необхідності пред’явлення на підставі ухваленого судового рішення нових «похідних» позовів між тими самими сторонами.

Ключові слова: правосуддя, цивільне судочинство, соціальна спрямованість, держава, суд, змагальність, активність.

Короед С. А. Влияние социальной направленности деятельности государства на реформирование гражданского судопроизводства в Украине.
Статья посвящена роли правосудия по гражданским делам в социальном, правовом государстве и установлению соответствия состязательной модели гражданского судопроизводства, то есть пассивности суда в установлении обстоятельств дела, социальной направленности деятельности Украинского государства, интересам общества в целом и каждого гражданина в частности. Делается вывод, что гражданское судопроизводство будет отвечать социальной направленности деятельности государства только при наличии процессуальной активности суда и при условии завершения судебного разбирательства окончательным решением правового конфликта и исключением в будущем необходимости предъявления на основании принятого судебного решения новых «производных» исков между теми же сторонами.

Ключевые слова: правосудие, гражданское судопроизводство, социальная направленность, государство, суд, состязательность, активность.

Koroied S. The impact of social orientation of the state on reform of civil justice system in Ukraine.
Civil proceedings, taking into account subjective composition of its possible participants, which in most cases are citizens, and its purpose – to resolve disputes arising from civil, family, employment, housing relationships that occupy the main place among all the relations in the state, is the most popular and most effective form of protection of civil rights and interests of citizens. Since judicial protection is the highest guarantee of rights and freedoms, that is why civil procedural activity should carry a social character and be focused primarily on individual human rights and freedoms that are in need of protection.
However, during the second phase of judicial reform introduced in 1996 in CPC of Ukraine editions set a new regulation of the adversarial principle, increasing competitive principles of civil procedure and restricting the obligation of the court to officially clarify the circumstances of the case. By this measure, in our view, state which has declared itself as a social and legal assumed the primary responsibility of ensuring the rights and freedoms of a human being to actually "distanced" from the public and "dodged" from performing its functions of justice in the interests of public and citizens and does not provide thus its citizens with, provided by European Convention on human rights, of the right on effective remedy.
Proclaiming the right of citizens on judicial protection and fair trial, the state thus has committed itself to ensure the rights of these citizens, regardless of their education, economic status, mental ability and so on. Hence, it is the court should be obliged not only guide the movement of process, but also the clarification of the obstacles of the case on its own initiative and vindication of the necessary evidence for the case.
After all, the court on whose behalf professional judge acting like no other is legally competent, knows the law and is authorized by the state to apply with the provision to the results such law enforcement force. However, the court for the correct application of the law should clarify the circumstances, with which rules of law associate emergence, modification or termination substantive rights and obligations. Therefore, the clarification of the case matters cannot be passive duty of the court and cannot be translated on legally illiterate parties. This obligation must by on court and it should be accountable from the state to the individual for clarification of truth in the case and correct application of substantive law.
Civil proceedings in the social state has its purpose to provide citizens with such a trial using the active powers in the process of verifying that violated rights of every person who filed to court or been involved in the judicial procedural activity, regardless of education, economic status and mental abilities were legaly protected regardless of procedural activity (inactivity) of a man, only under one condition – the desire of a human to receive protection in disputed relationship. Everything else must be an active duty of the court, particularly the subject of proof, to ascertain the range of evidence and taking measures to reclaim them, and determining the right way to protect the violated rights within the subject of the claim of the disputed relationship. The trial in any case must be completed by final legal resolution of the conflict that arose between the parties and to exclude the possibility (necessity) to file on the basis of adopted new judgment of new "derivative" lawsuits between the same parties. This model of civil justice, in our opinion, will meet social orientation of the state and can be considered as effective.

Key words: justice, civil litigation, social orientation, state, court, competitiveness, activity.

УДК 349.3

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20

  G Analytics
разработка сайта веб студия