Анотації до статей 2018

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22


УДК 343.8

Сокальська О. В. Державні в’язниці відкритого та закритого типу в пенітенціарній системі Данії.
У статті досліджено засади діяльності та режим утримання у в’язницях закритого та відкритого типів у Данії. Розкрито етапи становлення в’язничної системи Данії від XVIII ст. до сьогодення. Зазначено, що пенітенціарна система Данії підпорядковується Директорату тюрем і пробації Данії. Визначено, які установи виконання покарань у виді позбавлення волі діяли у той чи інший період, законодавче забезпечення пенітенціарної сфери, локацію усіх закладів по регіонам Данії, принципи діяльності та відомчу підпорядкованість Міністерству юстиції. Встановлено, що кожному з чотирьох регіональних відділів Директорату тюрем і пробації підпорядковуються: в’язниці відкритого та закритого типів, арештні будинки, корекційні (KiF-afdelinger) заклади, хостели (pensionerne) і центри пробації.
Автором окреслено загальні риси режиму утримання у карних закладах Данії, зокрема, розпорядок дня засуджених, порядок прибуття до закладу і призначення програми відбування покарання, можливість залишення закладу у вихідні дні, побутові умови тощо. Також визначено особливості функціонування закладів закритого та відкритого типів, функціонування сімейних відділів в останніх, посилені засоби нагляди у закладах закритого типу. Детальна увага приділена найсучаснішій в’язниці Данії – Storstrøm.

Ключові слова: пенітенціарна система, Королівство Данія, Директорат тюрем і пробації, установи виконання покарань закритого та відкритого типу, Storstrøm.

Sokalska O. The open and high-security state prisons in the penitentiary system of Denmark.
The article analyzes the stages of Denmark prison reform during the XVIII–XXI centuries. Legal and organizational rules for the penitentiary and prison convicts. The prison system of the Kingdom of Denmark in the XVII century consists of the home detention, the prison with forced labour for dangerous criminals, the workhouses for homeless, beggars and petty criminals that later turned into a manufactory of forced labour with a view to profit.
According to the Royal decree 1842 both Auburn and Pennsylvania institutions were to be constructed and form the basis of the forthcoming Danish prison system.
Denmark’s penitentiary system is subject to the Directorate of Prisons and Probation of Denmark. It has been determined which penitentiary institutions have been active in one or another period, the legislative provision of the penitentiary sector, the location of all institutions in the regions of Denmark, the principles of activity and departmental subordination to the Ministry of Justice. It has been established that each of the four regional departments of the Directorate of Prisons and Probation is subordinate to: open and closed prisons, arrest houses, correctional institutions, hostels and probation centers.
The prisoners attend classes, work a standard Danish workweek (37 hours), and even do their own shopping and cooking. Married couples are often allowed to live together and even with their children if under 3 years old. The result, seemingly, is an extremely low rate of recidivism. Inmates are able to easily transition from prison to everyday life.
The author outlines the general features of the regime of detention in the penal institutions of Denmark, in particular, the order of the day of the convicts, the order of arrival in the institution and the appointment of the program of serving a sentence, the possibility of leaving the institution on weekends, living conditions, etc. The peculiarities of the functioning of closed and open-type institutions, the functioning of family departments in the latter, and strengthened supervision facilities in closed-type institutions are also identified. Detailed attention is paid to the most advanced
prison in Denmark – Storstrøm.

Key words: The Open and High-Security State Prisons, penitentiary system, The Kingdom of Denmark, The Directorate of Prisons and Probation, Storstrøm.

УДК 34.0.1

Соломінчук В. В. До питання трансформації функцій профспілок у соціальній державі.
У статті здійснено аналіз трансформації функцій профспілок у концепції соціальної держави, проаналізовано погляди на участь профспілок у соціальній державі. Обґрунтовано, що одним із пріоритетних завдань профспілок на шляху до побудови сучасної соціальної держави має бути сприяння забезпеченню сталого розвитку на основі ефективного соціального діалогу між державою, роботодавцями (приватним сектором) та інститутами громадянського суспільства.
Зроблено висновок, що у сьогоднішніх умовах профспілки повинні вести активний пошук нових форм і методів взаємодії з іншими громадськими інститутами, органами влади, роботодавцями, не обмежуватися лише функціями із захисту трудових прав працівників. Зазначено, що сьогодні особливої актуальності набувають і традиційні завдання профспілок, такі як боротьба за підвищення доходів населення, подолання бідності та безробіття, нелегальної зайнятості, прийняття і реалізація соціально-економічних програм мають бути першочерговими у діяльності профспілок, адже саме ці параметри є головними у побудові соціальної держави.

Ключові слова: соціальна держава, демократична держава, професійні спілки, робітничий рух.

Solominchuk V. On the question of the transformation of the functions of trade unions in a social state.
The article analyzes the change of the features of trade unions in the concept of a social state, explains the views on the participation of trade unions in a social state. It was determined that the formation of the idea of a social state was associated with the adoption of the concept of human rights, the strengthening of the influence of social movements, including trade unions on socio-political processes. It is substantiated that one of the priority tasks of trade unions on the way to building a modern social state should be promoting of sustainable development from a productive social dialogue between the state, employers (private sector) and civil society institutions.
It is concluded that since a social state is not a permanent structure, and dynamically develops in each country with its peculiarities, the participation of trade unions in the development of welfare states in each state is different.
The article states that in new socio-political realities, before the trade unions, there are many challenges: the reduction of membership in connection with the preservation of crisis trends in the economy and structural changes in society, unfavorable political conditions, the growth of non-typical forms of employment.
It found in today’s conditions trade unions should actively seek new forms and methods of interaction with other public institutions, authorities, employers, not limited to functions protecting labor rights of employees. It is noted that today the traditional tasks of trade unions, such as the struggle for raising the incomes of the population, overcoming poverty and unemployment, illegal employment, adoption and implementation of socio-economic programs should be the most important in the activities of trade unions as these parameters are vital in building a social state.

Key words: a social state, a democratic state, trade unions, and a workers’ movement.

УДК 347.77

Ушинський В. О. Вплив реформи вітчизняного авторсько-правового законодавства на розвиток видавничої сфери в Україні.
У статті розглядаються питання щодо реформування авторсько-правового законодавства в процесі імплементації європейських стандартів та його впливу на розвиток видавничої сфери в Україні.
Наголошено, що технологічний розвиток суспільства напряму впливає на сферу інтелектуальної власності, адже породжує нові підходи у створенні, виробництві, використанні, розповсюдженні об’єктів права інтелектуальної власності, сере яких об’єкти авторського права посідають чи не основне місце. Ця ситуація є характерною для країн розвиненого світу, серед яких Європейський Союз як регіональне об’єднання виконує провідну роль, особливо на нашому континенті. Україна, в якій повної чинності набула Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, отримала внаслідок цього не лише зону вільної торгівлі, а й створила умови для підвищення рівня та якісного правового регулювання суспільних відносин у будь-яких їх сферах.

Ключові слова: інтелектуальна власність, об’єкти авторського права, технологічний розвиток, видавнича сфера.

Ushinsky V. Influence of reform of home authorial-legal legislation on development of publishing sector in Ukraine.
The article discusses issues concerning the reform of copyright law in the process of implementation of European standards and its impact on the development of the publishing s ector in Ukraine.
Noted that the technological development of society directly affects the field of intellectual property, after all, require new approaches in the creation, production, use and distribution of intellectual property rights, including copyright is not the main place. This situation is typical for countries of the developed world, including the European Union as a regional Association plays a key role, especially on our continent. Ukraine, which entered into full force of the Association Agreement with the European Union, received as a result not just a free trade area, but also created
conditions for improving the level and The impact of intellectual property on information, technology, innovation, economic, and cultural development of society is difficult to overestimate. The copyright industry affects the cultural development of the Ukrainian nation through a variety of levers and mechanisms. Significant impact it is having on publishing. The domestic publishing industry is still in difficult condition that is caused by a number of objective and subjective factors. A significant role in its re-emergence and active development should the government play, building appropriate policies from the standpoint of economic and financial favourable conditions for the cultural development of the Ukrainian nation, promote
the industry, protect librarianship. A significant role in this process is given and intellectual property rights.

Key words: intellectual property, copyright, technological development, publishing sphere.

УДК 340

Хожабєков П. К. Пріоритетна роль політико-правової аналітики в державному будівництві.
Стаття присвячена ролі і значенню аналітики, необхідності більш частого її використання у державному і міждержавному будівництві.

Ключові слова: аналітика, політична аналітика, правова аналітика, державне будівництво, прогностика.

Khozhabekov P. Priority role of political and legal analytics in state building.
The article is devoted to the role and importance of analytics, the need for its more frequent use in state and interstate construction.

Key words: analyst, political analyst, legal analyst, state building, prognostication.

УДК 342.61

Шевчук О. А. Правовий зміст нормотворчої діяльності центральних органів виконавчої влади.
У статті автор розглядає питання нормотворчої діяльності центральних органів виконавчої влади України.
Встановлено основні риси діяльності органів виконавчої влади – управлінська, контрольна, регуляторна та надання адміністративних послуг. Визначено законодавчі засади діяльності центральних органів виконавчої влади, стадії нормотворчої діяльності та їх процедурний і матеріально-правовий зміст. Встановлено, що нормотворча діяльність більшою мірою притаманна управлінській та регуляторній діяльності. Крім того, здійснено низку висновків та узагальнень як теоретичного, так і практичного змісту.

Ключові слова: норма права, нормотворчість, виконавча влада, державне управління.

Shevchuk O. Legal content of normative activity of central executive authorities.
In the theory of separation of powers the executive singled considered in terms of the separation of powers of public power, which has the prerogative to carry out law passed by Parliament and other solutions. Executive power is inherent in managerial, repressive, regulatory, and also ensuring the realization of the rights, freedoms and interests of individuals through the provision of administrative services.
It is determined that the essence of state administration in a concise form is the implementation of laws and other legal acts of state authorities. The organizational and administrative nature of the management activities of central executive authorities is manifested in particular in the fact that they carry out normative provision of management and regulatory activity.
The normative work of central executive authorities is thus a special type of legal process, the dynamics of which can be monitored in terms of stage. The first stage – preparatory work and drafting of a legal act. The second stage – conducting of examinations, coordination with the interested bodies, finalization of the project. The third stage is the adoption of the act by the central executive body. The fourth stage is state registration. The fifth stage – the publication of normative legal acts.
Regulatory acts of central executive authorities are official documents with fixed information in the form of a text intended for transmission in space and time in order to solve certain issues that arise in the process of implementation of public administration.
In general, for the central executive authorities, there is a significant regulatory framework for regulation of normative activity, which consists of a large volume of a broad array of regulatory legal acts of varying legal force. However, only in their totality, they are able to provide a holistic legal impact on normative activities.
The analysis of the institutional and legal framework allows to distinguish such features rulemaking central authorities: 1) rule-making bodies is part of the mechanism of state regulation that is subordinate nature in the process of which is the formation of mandatory formally defined regulations and rules; 2) is a means of organizing and implementing public administration, however, the process of rule-making itself is regulated by law; 3) is focused rulemaking activity continued in certain time intervals, contains internal elements – the stage of the legislative process, includes a set of specific actions and procedures.

Key words: norm of law, norm-making, executive power, state administration.


РУБРИКА «СЛОВО МОЛОДИМ»

УДК 340.1; 342.7; 618.3

Іванів І. Р. Момент виникнення життя людини: аналітико-правовий погляд.
У статті розглядаються проблеми, які стосуються полеміки щодо моменту виникнення права на життя, а також тих питань, що є похідними. Наголошується, що момент виникнення права на життя закріплений у всіх державах на різних термінах внутрішньоутробного чи раннього розвитку людини. Аналізуються та характеризуються погляди на визначення моменту виникнення права на життя з юридичного, медичного та морально-релігійного погляду. Особливу увагу у статті також звернено на питання абортів і ставлення релігії до них, відсутності визначення поняття «людина» та моменту визначення життя у сучасному українському законодавстві.

Ключові слова: людина, життя, ембріон, право на життя, аборт.

Ivaniv I. The moment of occurrence of human life: an analytical and legal view.
In The article are considered problems which are related to controversy concerning the controversy about the moment of occurrence of human life and issues that are derivatives. In essence, the moment of the emergence of the right to life is enshrined in all states in different terms of fetal or early development of man. The views on determining the right to life from the medical, moral, religious, and legal point of view were analyzed and characterized. Particular attention is also paid to the issue of abortion and the attitude of religion to them, the lack of definition of the concept of «man» in modern Ukrainian legislation.
The right to life refers to fundamental non-property rights. It is an integral part and is provided by almost all existing international legal acts and constitutions of the states.
The problem of determining the moment from which human life arises, the problem of its inviolability and legal protection, and therefore its legal boundaries, becomes of particular urgency today. In general, a comprehensive study of this topic is very important because the determination of the legal status of abortions, therapeutic cloning, the embryo and its use for medical research will depend on its results. Also selected for research, the problem directly touches ideological, ideological aspects of not only legal life, but also the life of society as a whole.
Considering the concept of human life, its features, intrauterine in particular, we can assume that the moment of its occurrence is the time when the heartbeat appears and the nervous system develops. For at that moment the subject begins to feel pain and fear and, in our opinion, from this moment abortions can be considered torture and murder.
And, because, this is the life of a person, which is, according to Art. 3 of the Constitution of Ukraine, the highest social value, then, accordingly, it needs protection from the state from the moment its occurrence is de facto, that is, in the
womb. The question of the mechanism of guaranteeing and protecting human life from the moment of conception is not the subject of our study within the scope of this article, but in the future we will be in the field of our scientific research.

Key words: man, life, embryo, right to life, abortion.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

  G Analytics
разработка сайта веб студия